Publicerad: 2020-05-27 Uppdaterad: 2023-06-13, 15:51

Prestigefyllda postdoktorstipendier för malariaforskning i Umeå

NYHET Efter att ha nyligen avslutat sin doktorsexamen vid Rockefeller University i New York har Mirjam Hunziker fått två konkurrenskraftiga stipendier för att bedriva forskning som postdoktor på MIMS vid Umeå universitet.

Text: Ingrid Söderbergh

– Jag är mycket glad över att ha fått finansiering för att utforska den fascinerande biologin hos malariaparasiter! Jag kommer att ställas inför en hel rad nya begrepp och metoder, men det kommer också att göra det möjligt för mig att forma min egen framtid där jag kan dra nytta av min bakgrund inom strukturell biologi för att jobba med viktiga frågor inom malariaforskning, säger Mirjam Hunziker, postdoktor på Institutionen för molekylärbiologi vid Umeå universitet.

Mirjam Hunziker erhöll både ett Marie Skłodowska-Curie individuellt stipendium från Europeiska kommissionen och ett treårigt stipendium från the Human Frontier Science Program.

Mirjam Hunziker ska studera hur malariaparasiter övergår till sexuell reproduktion, ett beslut som är avgörande för att parasiten ska infektera myggen genom vilken sjukdomen överförs.

Hon tillhör professor Oliver Billkers forskargrupp vid Molecular Infection Medicine Sweden, MIMS/Institutionen för molekylärbiologi.

Mer information om postdoktorsstipendierna:

Marie Skłodowska-Curie Individual Fellowships

The Human Frontier Science Program