Publicerad: 2017-09-28

Prideflaggan vajar på universitetet

NYHET Fredag den 29 september, under Umeå pride 2017, flaggar Umeå universitet med prideflaggan. Syftet är både att uppmärksamma rättigheter för HBTQ-personer, men också att slå ett slag för lika villkor och jämställdhet i ett bredare perspektiv.

Heidi Hansson, vicerektor vid Umeå universitet med ansvar för utbildning berättar att Umeå universitet på olika sätt brukar uppmärksamma Umeå pride. Uppmärksammandet av pride-festivaler kan dock lätt bli jippobetonat, medan frågorna för en slumrande tillvaro resten av året. Det är något som Umeå universitet arbetar med att förändra.

– Det är viktigt för oss som universitet att uppmärksamma lika rättigheter för HBTQ-personer. Genom vår organisation för lika villkor, med samordnare, handläggare och företrädare som stöttar prefekter och chefer är lika villkor och jämställdhet något som vi arbetar med kontinuerligt, året runt, säger Heidi Hansson.

Universitetsbiblioteket riktar också ljuset på HBTQ-frågor genom att under perioden 26 september till 8 oktober visa exempel ur samlingarna i utställningen ”Pride på biblioteket” De lyfter bland annat fram olika avhandlingar med koppling till HBTQ-frågor.

Läs mer om Universitetsbibliotekets utställning

Redaktör: Mattias Grundström Mitz