Publicerad: 2016-01-13

Pris för bästa artikel om fysioterapi

NYHET Ulrika Aasa har tillsammans med sina medförfattare Björn Aasa och Lars Berglund vid Umeå universitet, samt Peter Michaelson vid Luleå tekniska universitet, belönats för sin artikel i Journal of Orthopaedic & Sports Physical Therapy, som publicerades i februari 2015. Artikeln har blivit utvald till vinnare av 2015 års JOSPT Excellence in Research Award.

Artikeln bygger på en klinisk studie som finns registrerad vid ClinicalTrials.gov (NCT01061632) där 70 patienter har fått utföra olika typer av fysisk träning för att minska sin ländryggssmärta. De har följts upp efter 2 respektive 12 månader. Studien visade tydligt att lågbelastande träning ger bättre resultat för vardagsfunktionen, men att både lågbelastande och högbelastande träning ledde till meningsfulla förbättringar av patienternas smärtintensitet och muskelfunktion.

Forskargruppen vill även framhålla att utbildning kring smärtfysiologi och betydelsen av våra rörelsemönster i kombination med träning är det bästa för den här gruppen av patienter.

– Att bedriva forskning på klinik är inte helt enkelt. Men vi gjorde det ändå – den ena träningsgruppen tränade i styrkehallen på Iksu och den andra på Norrlandsklinikens hälsocentral. Priset vi fick är ju bevis på att kliniknära forskning av hög kvalité är viktig. Vi är så glada och stolta över priset! säger Ulrika Aasa, Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering.

Priset kommer delas ut vid två ceremonier i Anaheim, Kalifornien, den 18 och 19 februari i år.

Redaktör: Lena Åminne