Publicerad: 2012-12-06

Prisad för uppsats om gamification

NYHET Per Mafrost hyllas av Dataföreningen i Umeå för bästa kandidatuppsats 2012 vid institutionen för datavetenskap. Priset får Per för ett arbete om gamification.

I sin hyllade kandidatuppsats Taking gamification to the next level beskriver Per Mafrost, tidigare Per Hägglund, området gamification och hur det kan användas i icke spelbaserade miljöer.

Per Mafrost har i sitt examensarbete, som gjordes i nära samverkan med Dohi Sweden, undersökt hur tekniker och metoder från spelvärlden kan användas i andra tillämpningar som exempelvis läromedel för skolan eller e-handelslösningar.

– Examensarbetet ledde till ett jobb på Dohi Sweden här i Umeå. Där jobbar jag mycket med att utveckla nya och spännande lösningar för exempelvis webb, berättar Per Mafrost i samband med prisutdelningen.

– Jag trivs bra i Umeå och har börjat slå ner mina rötter här. Chansen är alltså stor att ni kommer att få höra mer av mig i framtiden, säger Per med ett skratt.

Juryns motivering till att välja Per Mafrosts uppsats lyder: ”Per har på ett intresseväckande och välskrivet sätt beskrivit Gamification både ur ett teoretiskt och jordnära perspektiv. Hur mekaniker och design hämtade från spel används i icke spelbaserade miljöer. Arbetet ger en bra inblick i hur vi både kan nyttja detta i system och tjänster för att fånga användarens intresse och engagemang, samtidigt som det är bra att känna till när vi som användare blir påverkade.”

Läs hela uppsatsen av Per Mafrost: Taking gamification to the next level.

Det pris som Per Mafrost får för sina uppsats har inrättats som ett årligt pris för bästa kandidatuppsats vid institutionen för Datavetenskap. Ett liknande pris delas ut vid institutionen för Informatik. Prissumman är på 10 000 kronor per uppsats.

Redaktör: Mikael Hansson