Publicerad: 2012-01-23

Prisad forskartalang ger fästingvirus en hård match

NYHET Stiftelsen för strategisk forskning har utsett fjorton unga lovande forskare som nu får möjlighet att starta självständiga och nyskapande forskningsverksamheter. En av dem är Umeåforskaren Anna Överby, som tilldelas 2,95 miljoner kronor.

Det är unga forskare som återvänt till Sverige efter sina postdoktorsvistelser som nu får stöd genom forskningsprogrammet Ingvar Carlsson Award.

Anna Överby var tidigare postdoktor vid universitetet i Freiburg och är numera forskningsledare vid Molecular Infection Medicine Sweden (MIMS) vid Umeå universitet. Hon forskar om striden mellan vårt immunförsvar och det fästingburna TBE-viruset.

Intervju med Anna ÖverbyPressmeddelande från Stiftelsen för strategisk forskning

Stiftelsen för strategisk forskning uppmärksammade mottagarna av Ingvar Carlsson Award vid en ceremoni. Foto: Karin Nordin

Redaktör: Karin Wikman