Publicerad: 2012-05-23

Prisad vindesigner gästar Restauranghögskolan

NYHET Lars Torstenson, internationellt känd vinmakare som bland annat skapat Clos Dière och Mazuelo de la Quinta Cruz, bjuder tillsammans med Gert Klötzke in till en ”winemakers dinner” onsdag den 23 maj på Umeå universitet.

Få svenska vinmakare har rönt så stor uppmärksamhet som Lars Torstenson. Under nästan tjugo års tid var han chef han på Vin & Sprits tidigare vingård Domaine Rabiega i Provence, och hans Clos Dière klassades som det bästa rödvinet någonsin i tävlingen Vinalies Internationales av det franska önologförbundet.

Han har fått över 300 internationella medaljer och utmärkelser, och utsågs år 1994 till Vigneron de l´Année av Gault Millau – ett av Frankrikes mest inflytelserika mat- och vinmagasin.

Tidigare i veckan har Lars Torstenson gästföreläst för Restauranghögskolans studenter, och ikväll kl. 18 kommer han att bjuda på och berätta om några av sina berömda viner vid en ”winemakers dinner”. Vårmenyn är komponerad och tillagad av studenter och lärare vid Restauranghögskolan.

Lars Torstenson har också skrivit flera böcker om vintillverkning och vinprovning. Sedan snart 25 år bor han i Frankrike, och har under de senaste sju åren arbetat som konsult till vinproducenter över hela världen.

För mer information, kontakta:

Peter Vegh,Restauranghögskolan, Umeå universitet

Redaktör: Camilla Bergvall