Publicerad: 2010-12-20

Prisade IT-forskare vid Umeå universitet bryter den amerikanska dominansen

NYHET Katrin Jonsson och Jonny Holmström i IT-managementgruppen vid institutionen för informatik, Umeå universitet tilldelas priset ”Best Information Systems (IS) Paper Award 2009”. De är de första ickeamerikanska forskarna som får priset.

– Det är en stor ära att få denna utmärkelse och ett kvitto på att vår forskning i IT-management gruppen håller hög internationell kvalitet, säger Katrin Jonsson.

Katrin Jonsson och Jonny Holmström tilldelas priset för sin artikel ”Turn to the material: Remote diagnostics systems and new forms of boundary-spanning” skriven tillsammans med Kalle Lyytinen,
Bild: från prisutdelningen Kalle Lyytinen,
Katrin Jonsson och Jonny Holmström.

Case Western Reserve University, Cleveland, USA. Priset delas årligen ut till de fem bästa artiklarna publicerade i internationella IS-tidskrifter.

Artikeln som publicerats i tidskriften Information & Organization, analyserar hur IT förändrar informationsflöden mellan och inom organisationer samt hur informationen möjliggör nya kompetensområden. Studien har genomförts inom ramen för projektet ProcessIT Innovations och baseras på studier av fjärrdiagnostiktjänster för förebyggande underhåll.

Priset delas ut under konferensen International Conference on Information Systems i St Louis, USA. Detta är första gången som priset delas ut till Europeiska forskare.
– Det känns kul att bryta den amerikanska dominansen och att artikeln och vår grupp uppmärksammas vid denna konferens som är den största konferensen i vårt ämne med över 1500 deltagare, berättar Katrin och Jonny.

Varje år ombeds editorer från alla IS-tidskrifter att nominera den bästa artikeln ur deras tidskrift. En extern bedömargrupp väljer sedan ut de fem bästa artiklarna bland de nominerade.
– Utmärkelsen är således en vinst i dubbel bemärkelse, artikeln är bäst i den enskilda tidskriften och en av de fem bästa totalt, avslutar de.

ProcessIT Innovations webbplats

Kontaktpersoner: Katrin Jonsson
E-post: kjonsson@informatik.umu.se Tel: 090-786 93 87 Jonny Holmström, professor, institutionen för informatik, Umeå universitet
E-post: jonny.holmstrom@informatik.umu.se