Publicerad: 2019-09-05

Prisas för bästa forskningsplan

NYHET Lucas Haskell, doktorand på Företagsforskarskolan vid Umeå universitet, får en utmärkelse för sin forskningsplan om sociala innovationer och miljömässig hållbarhet. Prisceremonin ägde rum i Vasa på Nordiska företagsekonomiska förenings konferens.

Text: Ingrid Söderbergh

– Det känns jättebra att få denna utmärkelse! Det tyder på att min forskning är viktig både forskningsmässigt och för samhället i stort, säger Lucas Haskell som doktorerar i ämnet företagsekonomi vid Umeå universitet sedan år 2016.

Priset utdelades den 23 augusti i Vasa i samband med konferensen Nordic Academy of Management Conference. Det svenska namnet är Nordiska Företagsekonomiska Föreningen, NFF. Syftet med NFF är att föra forskning, utbildning och praktik framåt inom området företagsekonomi i de Nordiska länderna, det vill säga Danmark, Finland, Island, Norge och Sverige.

Lucas Haskell presenterade sin forskningsplan på en doktorandworkshop som ägde rum i två dagar i anknytning till NFF:s konferens. På workshoppen presenterade tolv doktorander antingen en artikel eller sin forskningsplan och en jury bestående av åtta handledare, som deltog i konferensen, valde efter överläggning ut det bästa arbetet vilket var Lucas forskningsplan.

Forskningsplanen handlar om att studera hur sociala innovationer kan vara positivt för miljömässig hållbarhet och hur organisationer som jobbar med sociala innovationer kan vara hållbara i längden.

Vad betyder utmärkelsen för din forskning?

– Utmärkelsen betyder att det som jag och mitt partnerföretag, Coompanion Västerbotten, jobbar med i form av sociala innovationer är viktigt och kan leda till en nödvändig samhällsförändring. Vi behöver nya idéer och nya sätt att leva om vi vill ha en hållbar planet att bo på.

Mer information om Lucas Haskells doktorandprojekt

Om Företagsforskarskolan:

Företagsforskarskolan startades 2008 och bygger på samverkan mellan universitet, forskare och företag eller organisation och syftar till att förena vetenskaplig excellens med nytta för samhället och den organisation som samarbetar. Tillsammans byggs ett långsiktigt samarbete kring ett problem som behöver utforskas och doktoranden får också ett skräddarsytt akademiskt kurspaket. Forskarskolan är öppen för alla forskningsområden och doktoranden har sin anställning vid Umeå universitet.

www.umu.se/foretagsforskarskolan