Publicerad: 2017-04-04

Prisas för sin betydande forskning inom växtbiologi

NYHET Scandinavian Plant Physiology Society, SPPS, delar ut Early Career Award till den talangfulla växtfysiologen Olivier Keech vid Umeå universitet. Förutom en prissumma är han inbjuden som talare vid SPPS-kongressen i finska Naantali i augusti.

Växtforskaren Olivier Keech. Foto: Johan Gunséus

– Vilken ära att bli erkänd av denna prestigefyllda organisation! Skandinavien fostrar många duktiga unga forskare och att bli betraktad som en av dem blev en stor överraskning och känns som ett privilegium, säger franske Olivier Keech, forskarassistent på Institutionen för fysiologisk botanik vid Umeå universitet.

I sin forskning är Olivier Keech inriktad på växters metabolism med speciellt fokus på mitokondrier i blad och deras funktioner i relation till fotosyntes och senescens, den process som sker när bladen gulnar. Han kombinerar fysiologiska och biokemiska studier med molekylära- och så kallade omics-metoder (ett samlingsnamn på ett flertal nya tekniker för att studera biologiska förlopp med en helhetssyn).

Hans arbete med funktionella stay-greenmutanter har fått mycket uppmärksamhet, både från forskarvärlden och biotekniska företag.

– Jag vill gärna tro att priset på ett sätt visar att min strategi som ung gruppledare successivt kommer att bära frukt. Alla forskare i mitt team har gjort ett fantastiskt arbete och jag hoppas att vi under de kommande åren fortsätter att göra det. Vi mycket stolta över att kunna bidra till att placera Skandinavisk växtforskning på en framträdande plats internationellt, säger Olivier Keech.

Förutom att vara en hängiven forskare med stort internationellt nätverk är Olivier Keech dessutom en mycket engagerad lärare vid Umeå universitet.

Biografi:

Olivier Keech föddes 1979 i Montargis i Frankrike. Han började studera vid University of Tours 1997 och tog en kandidatexamen i farmakologi och zoofysiologi 2001 och en masterexamen i växtfysiologi och biokemi 2002. År 2002 åkte han som utbytesstudent till Umeå och gjorde ett examensarbete i skogsekologi vid SLU. Därefter började han doktorera – studier som delades mellan University of Nancy och Umeå universitet. Han disputerade 2008 med en doktorsexamen i skogsekofysiologi från University of Nancy och en doktorsexamen i växtbiokemi från Umeå universitet. 2008-2011 fortsatte den akademiska karriären med en postdoktortjänst på Plant Energy Biology Centre vid the University of Western Australia, Perth. 2011 värvades han tillbaka till Umeå universitet och innehade 2011-2013 en postdoktortjänst. I dag arbetar han som forskarassistent. I december 2015 utsågs han till Gunnar Öquist Fellow av Kempestiftelserna.

Om SPPS:

Scandinavian Plant Physiology Society är en vetenskaplig organisation som främjar alla aspekter av experimentell växtbiologi från molekylär cellbiologi och biokemi till ekofysiologi. En betydande del av medlemmarna kommer från länder utanför Skandinavien och medlemskap är öppet för alla intresserade av växtbiologi.

För mer information, kontakta gärna:

Olivier Keech, Institutionen för fysiologisk botanik och Umeå Plant Science CentreTelefon: 090- 786 53 88
E-post: olivier.keech@umu.se

Pressbild för nedladdning