Publicerad: 2012-11-12

Prisas som Årets unga företagare

NYHET – Det är utomjordiskt, jättehäftigt! Sofie Edvardsson och Jakob Nyström jublar när de hyllas som Årets unga företagare vid Umeågalan 2012. Efter studier på Digital medieproduktion vid Umeå universitet driver de idag Soja Film.

– Jag har bara tyckt att det är så coolt att bli nominerad, men det här är ju jättehäftigt, utbrister Sofie Edvardsson sedan hon tillsammans med Jakob Nyström tagit emot priset som Årets unga företagare vid Umeågalan av Umeå kommuns näringslivschef Roland Carlsson och Umeå universitets rektor Lena Gustafsson.

Umeå är känd som en ung stad och det är ett varumärke som både kommunen och universitetet slår vakt om.

– Vi vill uppmana våra ungdomar att våga ta steget och starta eget, säger Roland Carlsson när han läser upp vinnarna till Umeågalans pris för Årets unga företagare samtidigt som han noterar att tidigare års unga pristagare som Rapunzel och E&E Glasses blivit stora entreprenörer i hela Sverige.

– Det är stort när man tänker på de som fått priset tidigare, håller Sofie Edvardsson med om.

Sofie Edvardsson och Jakob Nyström har erövrat en stark självklar plats i Umeås kreativa digitala industri. Med sig i erfarenhetsbagaget har de den utbildning de fått från Digital medieproduktion vid Umeå universitet, ”det är grunden”, som Jakob Nyström uttrycker det. Direkt efter den treåriga utbildningen bildade de tillsammans bolaget Soja Film och har efter några produktiva år en respekterad plats inom reklam och marknadsbranschen i regionen.

– Vi är duktiga på att jobba med främst tekniska företag som har tjänster som är svåra att förklara, berättar Sofie Edvardsson, som en förklaring till framgångarna.

Med produktioner för LKAB, ProcessIT Innovations, Umeå Energi, Sogeti, Norrmejerier och många andra har de redan samlat på sig en stor erfarenhet och nu alltså också ett pris som Årets unga företagare.

Institutionen för Informatik, som driver utbildningen Digital medieproduktion, kan därmed räkna in segrar två år i rad nu. Också ifjol vann tidigare studenter pris som Årets unga företagare, då var det The Core med Yazdan Naderi och Marcus Strandgren som liksom Sofie och Jakob läst Digital medieproduktion.

Redaktör: Mikael Hansson