Publicerad: 2009-12-15

Prisbelönt köpcentrum efterlyser fler studenter som skriver examensarbete

NYHET Hösten 2008 blev Strömpilen Sveriges första och hittills enda plastpåsfria köpcentrum med sin kampanj ”No plastic bags”. På ett halvår minskade förbrukningen av engångspåsar med svindlande 78 procent.

I höst tilldelades Strömpilen Norrlands eget reklampris -Guldfyren- för sin omtalade marknadsföringskampanj ”No plastic bags”. Nu kan Ann Werner, centrumledare på Strömpilen, se tillbaka på tretton fantastiska månader - stora miljövinster, nöjda kunder, ovärderligt PR-värde och en uppsjö av utmärkelser relaterade till ”No plastic bags”. Sex stycken allt som allt i år.

– Det har gått otroligt bra! Vi var ju först ut i Sverige så vi visste egentligen inte vad vi hade att vänta, men alla har i princip varit positiva, inte minst kunderna, berättar Ann.

Studenter från Umeå universitet har spelat en viktig roll i att utvärderingen av kampanjen. Bland annat har kundernas attityder till Strömpilens initiativ undersökts i form av en C-uppsats. Ovärderlig hjälp enligt Ann.

– Studenternas arbete har varit väldigt värdefullt, de har bland annat tittat på frågor som är viktiga för mitt arbete men som jag själv inte hinner med. Hon efterlyser dock fler examensarbete med naturvetenskaplig inriktning.

– Det skulle exempelvis vara jättespännande om en oberoende part gjorde en livscykelanalys, de är annars vanligtvis initierade av särintressen, säger Ann.

Boel Elmroth är samordnare på enheten för näringsliv och samhälle och arbetar med universitetets företagskontakter.
– Samarbetet med Strömpilen har fungerat jättebra. Studenterna har känt sig välkomna och uppskattade; mycket tack vare Ann - hon verkligen engagerat sig i studenternas examensjobb, säger Boel.

En av Anns allra första utmaningar när hon började på Strömpilen 2004 var att ändra färdriktning efter tidigare alltför lättklädda kampanjer.
– Jag fick börja med att retuschera upp urringningar och förlänga kjolar.

Ann gjorde en klassisk marknadsföringsanalys. Hur ser vår målgrupp ut? Vad kännetecknar umeborna? Medvetna och engagerade blev Anns svar. Sagt och gjort. De lättklädda donnorna förpassades till historien och Strömpilens marknadsföring utformades istället kring samhällsansvar. En framgångsrik strategi. Strömpilen ligger numer i topp när svenska köpcentrum graderas utifrån image.

– Vi har satsat på kampanjer som bygger på delaktighet och interaktion. Kampanjer som underlättar för våra kunder att på ett enkelt sätt göra gott, säger Ann.

Foto: Strömpilen

Redaktör: Elin Axelsson