Publicerad: 2011-05-30

Professor Steven Nordin medverkar som talare under Hjärnans dag

NYHET Under 2011 arrangerar Hjärnfonden Hjärnans Dag i fem städer runt om i Sverige. Hjärnans Dag är en hoppfull och lärorik dag om hjärnan med några av Sveriges mest kunniga läkare och forskare på området. Föreläsarna berättar om hjärnans svindlande kapacitet, dess sjukdomar och mysterier. De ger också en inblick i aktuell forskning och diskuterar framtidens mediciner och behandlingar.

En av talarna under Hjärnans dag är professor Steven Nordin, institutionen för psykologi vid Umeå universitet, som berättar om vad som händer med lukt- och smaksinnena vid normalt och sjukligt åldrande. Han ger en övergripande beskrivning av hur våra kemiska sinnen, dvs luktsinnet, smaksinnet och det kemiska hudsinnet, fungerar samt vilken roll
de spelar för oss i vår vardag. Vidare beskrivs vad som händer med dessa sinnen då vi åldras, och vilka konsekvenser dessa förändringar får för individen, t ex för kostintag. Slutligen presenteras resultat från forskning om luktsinnet hos patienter med Alzheimers sjukdom, med tanken att tidig diagnostik av sjukdomen ska kunna förbättras genom undersökning av luktsinnet.

Professor Steven Nordin forskar i medicinsk psykologi, med inriktning på sensoriskt psykologi, kognition och neuropsykologi, och med tillämpningar inom yrkes- och miljömedicin, öron-näsa-halssjukdomar, geriatrik och neurologi.

Film från Hjärnans dag: Steven Nordin, Lukt- och smaksinnena vid åldrandeHjärnans dagSteven Nordin

Redaktör: Anna Svanbeck