Publicerad: 2017-03-21

Professor Tom Popkewitz – världsledande utbildningsforskare till Umeå universitet

NYHET Tom Popkewitz, världsledande utbildningsforskare och professor från Wisconsin University och Madison School of Education i USA, besöker Umeå universitet. Professor Popkewitz forskningsarbete inom utbildningsområdet är omfattande, prisbelönt och har översatts till tolv språk.

Professor Popkewitz är sedan 1989 hedersdoktor vid samhällsvetenskapliga fakulteten och Umeå universitet – samarbetet med honom är mångårigt. Hans forskning handlar om hur kunskap eller förklaringssystem styr läroplaner, utbildningsreformer, pedagogik och lärarutbildning. Professor Popkewitz har därtill mycket stor erfarenhet från studier med komparativa och internationella inslag.

Onsdagen den 29 mars finns det möjlighet att lyssna till professor Tom Popkewitz. Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Forskarskolan inom det utbildningsvetenskapliga området och Lärarhögskolan, inbjuder till öppet seminarium med titeln: What Is ‘Really’ Taught As The Content of School Subjects? The Alchemy of Teaching in Making kinds of People and Difference.

Tid: Onsdagen den 29 mars, klockan 13.15–15.00.
Plats: Naturvetarhuset, sal N460

Läs mer om evenemanget i kalendariet
Lyssna till professor Tom Popkewitz när han berättar om sin forskning i en intervju med Will Brem

Redaktör: Camilla Hällgren