Publicerad: 2009-12-15

Professor vid Restauranghögskolan prisas för bästa lyxkrog

NYHET Mathias Dahlgren, adjungerad professor vid Restauranghögskolan, har för andra året i rad tilldelats DN:s krogpris Gulddraken för bästa lyxkrog.

Mathias Dahlgrens restaurang Matsalen ligger i Bolinderska palatset, Grand Hôtel, Stockholm, där finns också hans något enklare restaurang Matbaren.
Mathias Dahlgren har tidigare under året tilldelats ytterligare stjärnor i årets upplaga av den prestigefyllda Guide Michelin. Matsalen som tidigare hade en stjärna har nu två stjärnor. Även Matbaren tilldelades en prestigefylld stjärna.

Mathias Dahlgren är född i och uppvuxen i Umeå och är sedan hösten 2008 adjungerad professor vid Restauranghögskolan vid Umeå universitet.
Han är den ende svensk som har vunnit guld i Bocuse d’Or, kockarnas individuella VM.

Läs mer om Mathias Dahlgren i en tidigare publicerad artikel i Aktum Extra

Redaktör: Carina Dahlberg