Publicerad: 2012-10-05

Programserie kring Kirunatopia / I skuggan av framtiden

NYHET Söndag 7 oktober startar Bildmuseets serie evenemang kring den uppskattade utställningen Kirunatopia / I skuggan av framtiden. Föreläsningar, konstnärssamtal, visningar och film står på programmet.

Kiruna grundades som ett modernt projekt vid en tid då Norrland kallades "Framtidslandet". Idag har gruvdriften orsakat sprickbildningar i marken och staden står inför en historisk omvandling – stadskärnan måste flyttas. Kirunatopia / I skuggan av framtiden visar tolv konstnärers verk om en stad i förändring.

Konstnärerna Lara Almarcegui (Rotterdam), Agneta Andersson (Kiruna), Geir Tore Holm (Skiptvet), Dave Hullfish Bailey (Los Angeles), Lina Issa (Amsterdam), Ingela Johansson (Stockholm), Søssa Jørgensen (Skiptvet), Britta Marakatt-Labba (Övre Soppero), Boris Sieverts (Köln), Ingo Vetter (Bremen) och Florian Zeyfang (Berlin) har vistats i Kiruna i ett projekt initierat av Goethe-Institut Schweden. På Bildmuseet visas för första gången resultaten av deras undersökningar. I utställningen, som visas på Bildmuseet fram till söndag den 28 oktober, medverkar också konstnären och filmaren Liselotte Wajstedt.

SÖN 7/10 KL 14.00–15.00
Varumärket Kiruna. Öppen föreläsning med Lasse Brunnström, professor i designhistoria, Högskolan för design och konsthantverk (HDK) vid Göteborgs universitet.

TIS 9 /10 KL 18.30–20.00
Att bygga mönsterstaden 2.0. Ett samtal om makt och visioner med Malin Rönnblom, docent i statsvetenskap och Linda Sandberg, fil.dr i kulturgeografi, verksamma vid Umeå centrum för genusstudier, Umeå universitet.

TIS 16/10 KL 18.30–20.00
Visning av Kirunatopia / I skuggan av framtiden av Kim Einarsson, en av utställningens två curatorer.

SÖN 21/10 KL 14.00–15.00
Film: Kiruna – Rymdvägen, 2012 (58 min), en dokumentärfilm av Liselotte Wajstedt. Konstnären ger själv en introduktion till filmen.

TIS 23/10 KL 18.30–20.00
Konstnärssamtal: Konstnärerna Agneta Andersson och Boris Sieverts talar i utställningen Kirunatopia / I skuggan av framtiden.

Redaktör: Helena Vejbrink