Publicerad: 2014-05-16

Projektet Hållbara Ålidhem får Energy Global Award

NYHET Projektet Hållbara Ålidhem i Umeå har tilldelats en av de mest prestigefyllda utmärkelserna inom miljö och hållbarhet – Energy Globe Award. Projektet är ett samarbete mellan Bostaden, Umeå Energi, Umeå kommun och Umeå universitet.

När ett helt kvarter i stadsdelen Ålidhem brann ned juldagen 2008 bestämde sig det kommunala bostadsbolaget AB Bostaden sig för att satsa på energisnåla hus vid nybyggnationen. Projektet blev Norrlands största lågenergibygge, och samtidigt rustades de kringliggande fastigheterna upp. I det nybyggda området kopplades bland annat tvättmaskinerna upp mot fjärrvärmesystemet, för att minska energianvändningen, och solceller monterades på taken, skriver Umeå Energi i sitt pressmeddelande.

Läs juryns motivering i pressmeddelandet

"Hållbara Ålidhem" – som tidigare tilldelats EU-priset Sustainable Energy Europe Awards 2013 samt Umeå kommuns miljöpris 2013 – är bara ett av flera delprojekt inom det samarbetsavtal Umeå kommun och Umeå universitet undertecknade hösten 2012.

– För att kunna möta de stora samhällsutmaningarna med lösningar som är långsiktigt hållbara krävs kunskap och samarbete. Våra olika roller är komplementära och nödvändiga. Vi ser med glädje och tillförsikt fram emot ett fördjupat samarbete, ett samarbete som redan har en lång historia, sa Lena Gustafsson, rektor vid Umeå universitet, inför avtalet.

Läs mer om "Ökat samarbete för hållbar stadsutveckling"

Redaktör: Michael Nordvall