Publicerad: 2019-06-26

Prorektor i Umeå första kvinna att motta fint tyskt röntgenpris

NYHET 2019 års Alfred Breit-pris från det tyska röntgensällskapet tilldelas Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet.

Utöver jobbet som prorektor vid universitetet med ansvar för forskning och forskarutbildning inom medicin, naturvetenskap och teknik, är Katrine Riklund professor vid Institutionen för strålningsvetenskaper, och det är i den egenskapen hon får det tyska röntgenpriset till Alfred Breits minne.

Priskommittén motiverar valet av Katrine Riklund med hennes enastående vetenskapliga arbete inom onkologisk radiologi.

Alfred Breit var en ledande tysk röntgenforskare. Priset till hans minne har delats ut sedan 2012 och är det tyska röntgensällskapets finaste pris. Detta är första gången priset går till en kvinna. Likaså är det första gången det går till någon utanför Tyskland. Priset delades ut vid Deutsche Röntgengesellschafts 100-årsdag i Leipzig.

Läs mer om priset på Deutsche Röntgengesellschafts webb

För mer information, kontakta gärna:
Katrine Riklund
Mobil: 070-397 96 84