Publicerad: 2013-01-24

Prorektor Kjell Jonsson invald i Kungl. Vetenskapsakademien

NYHET Den 16 januari valdes Kjell Jonsson, prorektor, professor i idéhistoria, Umeå universitet, in i Kungl. Vetenskapsakademien. Förutom honom valdes även Torsten Åkesson, Lunds universitet, Per Molander, Inspektionen för socialförsäkringen och Johan Rockström, Stockholms universitet.

Kjell Jonsson  Foto:Elin Berge

På KVA:s webb står bl. a att läsa: "Han beskrivs som en gedigen forskare med ett särskilt intresse för naturvetenskapens kulturella och samhälleliga roll.
Jonsson har också ett starkt engagemang för sitt fält och har utkommit med en mängd publikationer, till exempel Naturvetenskap, världsåskådning och metafysiskt patos i mellankrigstidens Sverige (1992), Physics as Culture (1993), Att berätta klassresan (2001), Rasbiologi från vänster (2004), Forskarnas plats på vita duken (2006) och Bildning, utveckling och frihet (2012).

Läs mer om Kjell Jonsson och de övriga utnämnda på kva.se

Läs Kjell Jonssons blogg

Redaktör: Per Melander