Publicerad: 2011-01-20

Prototyping the Future – Designhögskolan utforskar nya arbetssätt för att utveckla sina utbildningar

NYHET Isskulpturer i Jukkasjärvi, berättande i Shanghai och strategisk design på hemmaplan är några av de workshops som medarbetare och studenter vid Designhögskolan arbetar i under en vecka. Arbetsprocess och resultat ska ligga till grund för att utveckla utbildningen och har intresserat självaste EU-kommissionen.

Bilden: Anna Valtonen, Designhögskolans rektor.
Foto: Michael Nordvall

– Man kan säga att vi använder oss av ett designgrepp för att utveckla våra utbildningar, säger Anna Valtonen, rektor för Designhögskolan vid Umeå universitet, som själv deltar i gruppen som diskuterar Agonistic Democracy, Design and the Environment.

Att arbeta i workshop är inte nytt i sig men att använda processer och resultat från gruppernas arbete som underlag för att utveckla en utbildning är troligen helt unikt.
– I bästa fall kan vårt utforskande arbetssätt leda fram till ett slags prototyp för just utbildningsutveckling, säger Anna Valtonen visionärt.

EU-kommissionen intresserade!

Förberedelserna inför Prototyping the Future har pågått under ett år och många har visat intresse. Anna Valtonen har bland annat berättat om idéerna inför EU-kommissionen. Också andra universitet är nyfikna.
– Vi har hela tiden haft stöd från universitetsledningen som också har en representant som deltar i en workshop.

Arbetsgrupperna leds av några yrkesverksamma och världsledande experter inom olika områden från Österrike, USA, Finland, Kina och andra platser runt om i världen.
– Vi har nyttjat alla våra kontakter för att få bästa möjliga handledare och fantastiskt nog så tackade alla tillfrågade ja, berättar Anna Valtonen.

Unikt arbetssätt

Med projektet vill Designhögskolan erbjuda sina studenter möjlighet att utforska nya ämnesområden, som de kan ha nytta av i sina framtida yrkesroller. Tanken är också att ge personalen chans att utvecklas i sitt arbete.
– Det är unikt att använda designtänkande för att utveckla framtidens universitet. Istället för att bara reagera på en värld som förändras, ligger vi nu i framkant och påverkar själva riktningen för framtidens designeryrke och designutbildning, säger rektor Anna Valtonen.

Onsdag den 2 februari presenterar grupperna sina arbeten på Designhögskolan.

Läs mer: Pressmeddelande: Designhögskolan bryter ny markDiskussioner, rollspel och praktiska övningar för att hitta nya vägar

Kontakt:

Maria Göransdotter 090-786 70 36