Publicerad: 2011-12-05

Psykologisk salong drar i gång på operan

NYHET I en avkopplande atmosfär på Norrlandsoperan kan du den 8 december lära dig mer om hur vi människor reagerar på alarmsignaler, påverkas av internet och hanterar förlåtelse och hämnd. På kvällen är det nämligen dags för en första psykologisk salong, som arrangeras av institutionen för psykologi vid Umeå universitet.

– Psykologi intresserar de flesta, och vi vill ge så många som möjligt chansen att lära sig mer om ämnet och samtidigt ha en trevlig torsdagskväll, säger initiativtagaren och arrangören Mattias Lundberg.

Psykologisk salong är ett kostnadsfritt arrangemang där alla som vill, på ett enkelt och avslappnat sätt, kan bekanta sig med de senaste rönen och intressanta personer inom psykologin.
– Vi hoppas naturligtvis att det blir fullsatt, säger Mattias Lundberg, och berättar att de fått många glada tillrop när de marknadsfört arrangemanget, främst via sociala medier.

Den första kvällen är troligtvis bara början till en återkommande serie populärvetenskapliga kvällspass. Redan nu finns planer på ytterligare tre Psykologiska salonger till våren.
– Arrangemanget är en del av vår strävan att utveckla vår samverkan mot samhället, och förhoppningsvis funkar det bra att blanda vetenskap och kultur i en lugn och skön miljö på det här sättet.

Första salongen bjuder på tre gäster:

Jessica Körning Ljungberg, docent i psykologi, Umeå universitet:
Forskar om hur ljud påverkar vårt minne och fångar vår uppmärksamhet. Forskningen är särskilt viktig för högstressyrken, exempelvis pilot och sjuksköterska, som ständigt måste ge akt på olika alarmsignaler, samtidigt som de ska utföra flera olika arbetsuppgifter. Nyligen fick Jessica Körning Ljungberg ett stort forskningsbidrag för att under fyra år kartlägga hur människor reagerar på ljudliga alarmsignaler i kritiska situationer.

Jonas Mosskin, blivande psykolog från Stockholm:
Har länge intresserat sig för hur internet och sociala medier påverkar dagens människor. Är mannen bakom de populära samtalsserierna Psykologer tittar på film och Psykologer läser böcker på Kulturhuset i Stockholm. Bloggar även om kultur och psykologi.

Mathias Allemand, personlighetsforskare från Zürich:
Är gästlärare vid institutionen för psykologi, och kommer att prata om ett av sina mer uppmärksammade forskningsområden: Förlåtelse och Hämnd.

Under kvällen spelas soft jazz av musikerna Jerry Ericsson och Birgit Lindberg.

Tid och plats: kl. 18.30–20.30 den 8 december, Norrlandsoperan, Umeå.
Ingen föranmälan är nödvändig.

För mer information, kontakta:

Mattias Lundberg, institutionen för psykologi, Umeå universitet, Telefon: 070-315 4078,
E-post: mattias.lundberg@psy.umu.se

Läs mer om arrangemanget