Publicerad: 2013-03-12

Psykologisk Salong nu på Psykologiguiden

NYHET Hur mycket psykologi behövs i det journalistiska arbetet? Hur fungerar hjärnan på en utmattad kvinna? Fungerar verkligen psykologiska test vid rekrytering? Det är några exempel på ämnen i Psykologisk Salong i Umeå.

Nu kan alla ta del av samtalen som filmats och lagts ut på Psykologiguiden.se.

"Mindfulness löser minsann inte livets alla jävla gåtor" konstaterar Agneta Sandström som forskat på utmattning hos kvinnor om hur hjärnan fungerar vid dessa tillstånd. Anja Kontor diskuterar lyssnandets konst. Hon är en av landets mest uppskattade journalister som bland annat lett "Karlavagnen", "Gokväll" och senast aktuell med "Närlivet vänder" i SVT. Gärningsmannaprofiler och farlighetsbedömningar, internetterapi och parterapi i SVT är andra ämnen i Psykologisk Salong som arrangeras av institutionen för psykologi i Umeå.

Värd för Psykologisk Salong är Mattias Lundberg, legitimerad psykolog och docent i psykologi. Samarbetet med Psykologiguiden är bra tycker han.
– Institutionen för psykologi vill ju sprida den psykologiska kunskapen och forskningen så mycket som möjligt, och att då kunna göra det tillsammans med Sveriges kanske största skyltfönster för psykologin är fantastiskt roligt, säger han.

Emily Storm, ansvarig för Psykologiguiden instämmer.
– Psykologisk Salong är ett väldigt bra initiativ av Umeå universitet. Med filmerna lättillgängliga på Psykologiguden kan vi erbjuda fler att se och höra om vad som händer inom den psykologiska forskningen.

Psykologiguiden är en webbplats om psykologi vars huvudsyfte är att sprida kunskap om psykologi till allmänheten. Närmare 200 000 personer besökte Psykologiguiden under februari, och antalet besök har de senaste månaderna stigit med över 10 000 i månaden. 60 % av alla besök är nya.

Psykologisk salong är ett kostnadsfritt arrangemang där alla som vill, på ett enkelt och avslappnat sätt, kan bekanta sig med de senaste rönen och intressanta personer inom psykologin.

Läs mer om Psykologisk Salong

Läs även Premiär för "Rock'n roll-forskning med Dr Lundberg och Dr Söderfjäll"

För mer information, kontakta gärna:

Mattias Lundberg, Umeå universitet Telefon: 070-3154078
E-post: mattias.lundberg@psy.umu.se