Publicerad: 2012-03-15

Psykologisk salong om internetterapier, elitidrott och beroendeforskning

NYHET Den 22 mars arrangeras vårens andra Psykologiska salong på Pub Freja i Umeå. Gäster är Per Carlbring, John Jansson, Caroline Jönsson och Rachel Horsley, och arrangör är som vanligt institutionen för psykologi vid Umeå universitet.

Det omtyckta kvällsarrangemanget riktar sig till alla som är intresserade av psykologi, och syftet är att föra ut kunskap om ämnet under lättsamma former. Att delta är gratis, och varje gång finns chans att lyssna på några särskilt inbjudna gäster som pratar om sina specialområden med initiativtagaren och värden Mattias Lundberg.

På torsdag gästas salongen av Per Carlbring, professor i psykologi vid Umeå universitet, som är en av landets auktoriteter kring forskning om internetbaserad psykologisk behandling. Hans senaste projekt handlar om behandling av social fobi med hjälp av smartphones. Men vilka är möjligheterna och svårigheterna med internet- och mobilbaserad psykoterapi, och hur ser den framtida utvecklingen ut? Det är några av frågorna som Per Carlbring ska prata om under kvällen.

Två andra gäster är John Jansson, lektor i psykologi vid Umeå universitet, som under ett par år har varit psykologisk rådgivare åt det framgångsrika juniorlandslaget i ishockey, och Caroline Jönsson, som är en av landets mest rutinerade fotbollsspelare med bland annat 77 landskamper, EM- och VM-silver på meritlistan, och just nu studerar till psykolog. Under salongen diskuterar gästerna hur psykologin kan användas inom elitidrotten, något som berör alltifrån mental träning till synen på ledarskap och prestation, och hur elitidrotten förändras och bör förändras framöver.

Kvällens fjärde gäst är Rachel Horsley, lärare och forskare vid Trent University i Nottingham, England, som forskar om beroende och hjärnans belöningssystem. Forskningen täcker in alkohol- och drogmissbruk, men även exempelvis spelberoende, och Rachel Horsley ska under kvällen berätta mer om hur hjärnan fungerar i olika beroendetillstånd, och hur psykologin och biologin samverkar med varandra.

Tid och plats: Torsdag den 22 mars kl. 18.30–21.00 i Pub Freja, Umeå folkets hus.

Ingen föranmälan krävs. Välkomna!

För mer information, kontakta:

Mattias Lundberg institutionen för psykologi, Umeå universitet Telefon: 070-315 4078
E-post: mattias.lundberg@psy.umu.se

Redaktör: Camilla Bergvall