Publicerad: 2012-04-05

Psykologstudent 2012: Landets psykologstudenter möts i Umeå

NYHET 4-6 maj arrangeras för femte året i rad kongressen Psykologstudent, och i år är huvudtemat "Kom och köp! – är psykologyrket ett kall eller en produkt?". Programmet är innehållsrikt och erbjuder föreläsningar, workshops, seminarier, panelsamtal, mingel, mässa med verksamma psykologer och organisationer, middag, fest med mera.

– Nya inriktningar håller på att växa fram inom vårt yrke, och psykologer vill verka inom flera områden, höja sin status och marknadsföra sig. Men frågan är om psykologyrket bör vara ett kall eller en produkt att sälja?, säger Gustaf Gezelius, psykologstudent i Umeå och medlem i kongressens projektgrupp.

Malin Edlund och Per Naroskin - Psykologer som hörs

Ämnet kommer att belysas med hjälp av olika föreläsare och debattörer. Två av dem är radiospanaren, författaren och psykoterapeuten Per Naroskin och radiopsykologen Malin Edlund, som under två timmar ska prata om hur det är att vara psykolog och samtidigt arbeta med media, kultur och underhållning. De berättar bland annat om sina tankar kring ansvar och makt, om risken att bli psykologisk gisslan i media och hur offentligheten har påverkat dem i deras yrkesroll.
Föreläsningen är öppen för allmänheten.
Biljetter och mer om föreläsningen

Kongressens innehåll och gäster

Till kongressen kommer många intressanta föreläsare, bland andra Per Naroskin, Malin Edlund, Jonas Mosskin, Åsa Nilsone, Anna Kåver, Håkan Nyman, Eva Magnusson. Idrottsperspektivet kommer också lyftas fram under kongressen eftersom Psykologprogrammet vid Umeå universitet även har inriktningen mot idrott. Göran Kenttä (fil. dr. i idrottspsykologi) kommer tillsammans med Caroline Jönsson (silvermedaljör från VM i fotboll 2003 och psykologstuderande) att ge åhörarna det bästa från idrottens värld.
Kongressen vill även tipsa om Psykologisk Salong som går av stapeln torsdag 3/5. Ett arrangemang av institutionen för psykologi vid Umeå universitet som har till syfte att, på ett enkelt och avslappnatt sätt, ge besökaren möjlighet att bekanta sig med det senaste rönen och personerna inom psyologi. En bra start på en intressant och rolig helg! Psykologisk Salong är kostnadsfritt.

Mer information om kongressen

www.facebook.com/PSTOLVBokningps12.se/boka