Publicerad: 2017-10-05

Pulitzerstipendiat lär av ekologisk forskning vid Umeå universitet

NYHET Ett anslag från Pulitzer Center on Crisis Reporting har fört vetenskapsjournalist Erica Andersen från New Jersey till Umeå universitet för att rapportera om forskning kring läkemedelsrester i vatten och dess ekologiska följder.

Erica Andersen och Jonatan Klaminder. Foto: Ingrid Söderbergh

Erica Andersen anlände i fredags till Umeå för att följa forskaren Jonatan Klaminder och hans kollegor på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap vid Umeå universitet under en vecka. Under denna tid har hon gjort intervjuer och tagit foton till ett reportage.

– Det är otroligt spännande att få träffa forskarna i person och se deras lab, säger Erica Andersen.

Erica Andersen har en kandidatexamen i biologi och klassiska ämnen i grunden. Efter tre års uppehåll studerade hon vidare och tog en masterexamen i vetenskapsjournalistik vid Boston University i somras. Sista terminen skrev hon ett arbete om läkemedelsrester och hur de förorenar vattendrag och konsekvenser av detta.

– Jag kontaktade först Jonatan Klaminders forskargrupp och kollegor i Umeå och gjorde intervjuer via Skype under mars månad. Jag hade då läst några av deras senaste arbeten och ville veta mer, säger Erica Andersen.

Lite senare sökte hon och fick ett anslag från Pulitzer Center som gjorde det möjligt för henne att få fördjupa sig i ämnet och kunna träffa forskarna i Sverige.

– Jag känner mig hedrad över att jag fått denna möjlighet. Det är toppen att vara på Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap och ha tid för att intervjua olika forskare och doktorander. Artiklarna som hon skriver på kommer att publiceras på Pulitzer centers hemsida.

På frågan om hon kan nämna något som förvånat henne svarar hon:

– Fika-konceptet var nytt för mig. Jag tycker att det är ett trevligt sätt för människor att träffas, utbyta idéer och lära känna sina kollegor.

Innan Umeå-vistelsen fick Erica Andersen följa med Jonatan Klaminder till Abisko ett par dagar och delta på den vetenskapliga plattformen Climate Impacts Research Centers årliga konferens på Abisko naturvetenskapliga station. Här fick hon mängder av intryck och pratstunder med forskarna under konferensen, på fjällvandringstur upp på Nuolja och på tågresan ner till Umeå.

– Abisko var fantastiskt vackert. Det var första gången jag var ovanför polcirkeln och första gången jag smakade på lingon. Växtligheten var helt annorlunda mot vad jag sett någon annanstans.

På fredag väntar en åtta timmar lång flygresa hem till USAs östkust och New Jersey där Erica Anderson numera bor.

Pressmeddelande från 2013: Fiskar blir modiga och glupska av läkemedelsrester

Pressmeddelande från 2014: Ångestdämpande i avloppsvattnet ger abborrar längre liv

Pressmeddelande från 2016: Glada laxar simmar bättre

Open access tidskrift 2016/2017: Drug-Induced Behavioral Changes: Using Laboratory Observations to Predict Field Observations