Publicerad: 2017-12-01

Räkmacka - populär mötesplats för studenter och näringsliv

NYHET Räkmacka är en mötesplats för Umeås studenter och det regionala näringslivet, som fortsätter vara uppskattad. I höst och vinter har studenter från fem utbildningsprogram träffat sammanlagt 15 yrkesverksamma från Umeå- och Örnsköldsviksregionen.

Projektet Räkmacka drivs och arrangeras i samarbete mellan Umeå Näringslivsservice, Örnsköldsviks kommun, Enheten för externa relationer vid Umeå universitet, Umeå studentkår, Umeå naturvetar- och teknologkår och Umeå Medicinska Studentkår. Den första Räkmackan arrangerades i februari 2011 och sen dess har mer än 2000 studenter och 150 företag deltagit. Under hösten och vintern 2017 bjöd Räkmacka in studenter från programmen i arkitektur, fysioterapi, litteraturvetenskap, Tränarprogrammet och Kulturentreprenörsprogrammet till träffar med sammanlagt 15 yrkesverksamma i branscher relaterade till deras utbildning.

Johan Fjellström, arkitekt och delägare i Arkinova Arkitekter, var en av föreläsarna på årets sista Räkmacka som hölls på Arkitekthögskolan.

Vilka vinster ser Arkinova med att delta i Räkmacka?
- Det finns en ömsesidig vinst i att ge studenterna en kort inblick i hur vi arbetar inför framtida praktikplatser och anställningar. Jag saknade själv den här typen av inslag i min utbildning och vill gärna bidra med mina erfarenheter, positiva som negativa.

Johan Fjellström från Arkinova Arkitekter var en av föreläsarna på Arkitekthögskolans Räkmacka.

Hur upplevde du arrangemanget och studenterna?
- Välplanerat arrangemang, det blev en bra bredd. Många var intresserade och kanske lättade över en del inslag från oss som presenterade. Lärandet fortsätter även efter att utbildningen är klar.

Fick du någon särskilt intressant fråga?
- Fick flera, men för att välja någon så var det väl om en konstnärlig utbildning som bakgrund jämfört med en mer teknisk påverkar yrkesrollen? Under studietiden kan de här olika ingångarna vara tydliga men jag tror att det jämnas ut över tid, alltså att en konstnärligt orienterad person blir mer strukturerad och en tekniskt orienterad person utvecklas estetiskt.

Therese Sandén är NTK:s representant i arrangörsgruppen, och är nöjd med terminens tre Räkmackor.

- Jag tycker att Räkmackorna har varit väldigt lyckade. Vi har fått positiv feedback från studenterna som närvarat och det är jättekul att höra efter all planering och arbetet som vi lagt ner. Det är inspirerande att få se grupper av studenter som är så intresserade och ambitiösa. Vi kommer självklart jobba vidare på att göra konceptet ännu mer lyckat och uppskattat!

Arrangörerna bakom gårdagens Räkmacka på Arkitekthögskolan. På bilden Mats Reinhold, Enheten för externa relationer vid Umeå universitet, Therese Sandén från NTK, Nils Håkansson, Umeå kommun och Anton Ångman från Umeå Medicinska Studentkår. I gruppen ingår också Victoria Säker från Örnsköldsviks kommun och Michele Cicchetti från Umeå studentkår.

Varför är NTK med och arrangerar Räkmacka?
- Vi är med för att ge studenterna en chans att knyta an till näringslivet under sin utbildning och ge dem en inblick i hur arbetslivet kan se ut för dem efter studierna och också för att låta dem skapa värdefulla kontakter.

Har du något tips till företag och studenter som vill vara med?
- Om ni är en grupp studenter som är intresserade av att få en Räkmacka för er – berätta det för oss! Ta kontakt med din kår och säg att ni är intresserade, så finns det en god chans att ni får en Räkmacka för ert program. Företagen får så gärna göra detsamma. Tycker ni att Räkmacka låter intressant – ta kontakt med oss!

Mats Reinhold från Externa relationer är med och arrangerar Räkmacka för fjärde året.

Fanns det något som stack ut eller överraskade i år?
- Jag tycker att det är tydligt att det händer mycket i regionen Umeå - Örnsköldsvik. Vi hade föreläsare från organisationer inom allt från idrott och hälsa till kultur och litteraturvetenskap, vilket är kul att visa upp för studenterna som förhoppningsvis blir peppade och vill ta reda på mer om vilka möjligheter som finns här.

Under höstens Räkmackor deltog föreläsare från 1Life, Arkinova Arkitekter, Humanresurs, IKSU, Ordlycka, Profilteatern, Skuggteatern, SVT, Sweco Architects, Umeå IK FF & IBK Dalen, Umeå kommun, Umeå Sport & Motion, Umeå stadsbibliotek, White Arkitekter

Redaktör: Jessica Larsson Svanlund