Publicerad: 2021-11-17

Rapport om pedagogiska meriteringsmodeller i Sverige

NYHET Nu finns en rapport publicerad om pedagogiska meriteringsmodeller vid Sveriges universitet och högskolor. Rapporten är författad av Katarina Winka, UPL, samt Åsa Ryegård, Mälardalens högskola, och är en del av UPL:s skriftserie.

Text: Hanna Karlsson

Umeå universitet har gjort en inventering av de pedagogiska meriteringsmodeller som finns i landet. Katarina Winka, Umeå universitet, och Åsa Ryegård, Mälardalens högskola, som har genomfört inventeringen fann att ungefär hälften av alla lärosäten har någon form av pedagogisk meriteringsmodell, och en del har till och med två modeller vid samma lärosäte.

Totalt finns det över 1 000 pedagogiskt meriterade lärare i Sverige och flera lärosäten lyfter fram att dessa lärare, liksom meriteringsmodellerna i sig, utgör viktiga förutsättningar för kvalitetsarbetet inom utbildning.

Rapporten visar att pedagogiska portföljer används för dokumentation av pedagogisk skicklighet vid samtliga lärosäten som har en pedagogisk meriteringsmodell men att det även används vid flera lärosäten som inte har någon sådan modell.

Detta är tredje gången som denna inventering genomförs. De första två inventeringarna skedde på uppdrag av Göteborgs universitet, 2013 samt 2017.

- Det som var roligt att se var att det var många lärosäten som börjat märka väldigt konkreta effekter av att ha en pedagogisk meriteringsmodell. Katarina Winka fortsätter. - Det syns dels i diskussioner om högskolepedagogik i allmänhet och dels i hur pedagogiska meriter värderas i akademin i relation till vetenskapliga meriter.