Publicerad: 2009-12-11

Regionaliseringen av läkarprogrammet påbörjas: Alla får åka dit de önskat!

NYHET De 82 studenter som genomför termin 3 på läkarprogrammet har under hösten fått ange var de helst vill göra den kliniska delen av utbildningen, som de påbörjar vårterminen 2011. Fördelningen av platser är nu gjord, och alla får åka dit de önskat.

För att säkerställa bra kvalitet på den kliniska handledningen kommer 30 studenter från och med termin 6 att regionaliseras till Östersund, Sundsvall och Sunderbyn (10 studenter/ort). Regionaliseringen innebär att studenten flyttar till dessa orter och fullgör huvuddelen av sin kliniska utbildning där. De studenter som nu fått välja klinisk studieort kommer att vara de första som regionaliseras i enlighet med den 2008 påbörjade utökningen av läkarprogrammet vid Umeå universitet.

– Regionaliseringsorterna har fått något färre än tio studenter var denna gång. Det beror på att programmet ännu ej är fullt utbyggt till de 100 platser som planeras samt att några studenter tagit studieuppehåll. Vi räknar med att tidigare studenter återkommer efter studieuppehåll och att regionaliseringsorterna om ett år har 10 studenter vardera, berättar Thomas Brännström, ordförande i Programrådet för läkarprogrammet.

Fördelningen av studenter mellan orterna ser ut så här: Sunderbyn: 8 studenter Sundsvall: 8 studenter Umeå: 57 studenter
Östersund: 9 studenter

Fördelningen är helt baserad på studenternas önskemål.

För mer information, kontakta Thomas Brännström, ordf. i Programrådet för läkarprogrammet, på telefon 090-785 15 23, mobiltelefon 070-634 39 32 eller e-post thomas.brannstrom@medbio.umu.se.

En högupplöst bild av Thomas Brännström finns att ladda ned från

Redaktör: Bertil Born