Publicerad: 2018-02-28

Rekordmånga gymnasieelever besökte campus

NYHET Öppet hus vid Umeå universitet, den 28 februari, lockade omkring 3 400 besökare. Hit kom gymnasieelever från hela Norrland för att få inspiration, information och möjlighet att ställa alla frågor som bubblar inför framtiden.

– Att få en hel dag där man åker iväg med sin skola och funderar över vad man vill göra efter gymnasiet är en fantastisk chans. Förhoppningsvis kan vi på Umeå universitet vara med och så ett frö hos dem till att plugga vidare, säger Petra Käck som är projektledare för Öppet hus.

Totalt kom 34 bussar med 1 900 elever från Västerbotten, Västernorrland, Norrbotten och Jämtland – från Luleå i norr till Sundsvall i söder och Östersund i väster, vilket är ett besöksrekord. Från Umeå med närområde deltog närmare 1 500 elever.

Dagen började med ett gemensamt pass där några av Umeå universitets studentambassadörer hälsade välkomna och berättade om sina personliga resor till studierna. Även Umeå kommun fanns på plats för att lyfta fram vad Umeå har att erbjuda som studentstad. Besökarna fick sedan välja fritt bland olika föreläsningar, ställa frågor till de många utställarna och prova på allt möjligt under universitetets egen inspirationsmässa.
– Inspirationsmässan växer för varje år. Den ger möjlighet för nyfikna att testa aktiviteter som är kopplade till specifika utbildningar. I år fick man till exempel uppleva hur det är att stå mitt i en orkan, testa sin lungvolym, prova sina idrottskunskaper och ställa kluriga frågor till en filosof, fortsätter Petra Käck.

Nytt för i år var att Umeå universitet erbjöd besökarna att skicka en personlig hälsning till någon de tycker om.

– Alla som ville kunde komma förbi vår vykortshörna och bli fotograferade. För att få lite extra liv och rörelse i bilderna hoppade de studsmatta samtidigt. Sedan har vi i samarbete med Postnord tagit fram olika budskap som de fick välja bland för att skicka ett gratis vykort, berättar Petra Käck.

Fatima Mohammadi och Leila Hosseini från Vindelns folkhögskola lär sig hjärt-och lungräddning av sjuksköterskestudenterna Fanny Johansson och Maja Andersson.
Fatima skulle vilja plugga på socionomprogrammet och Leila funderar på biomedicin och läkarprogrammet.

Liksom i fjol hade alla elever möjlighet att skräddarsy sina egna program via mobilen. Även förra årets populära grepp med särskilda inspirationsföreläsningar i Rum för lärande genomfördes. Här tar talarna upp vitt skilda ämnen, från virtuell verklighet till ångesten inför att välja utbildning. Finns det något framgångsrecept för att nå lycka, rikedom och berömmelse?

Medan somliga gymnasieungdomar redan tidigt är rätt säkra på sin framtida karriär är andra varken övertygade om att de vill plugga vidare eller vad de i så fall skulle vilja läsa. Oavsett vilket är Öppet hus ett utmärkt tillfälle att få uppleva universitetsmiljön och ställa frågor – om allt från boende till studentliv, ekonomi, utbildningar och vad man så småningom kan bli.

Läs mer om dagen

Foto: Mattias Pettersson