Publicerad: 2022-08-29 Uppdaterad: 2022-10-11, 12:01

Rekordmånga nya studenter på polisutbildningen

NYHET Ett femtiotal förväntansfulla distansstudenter på polisprogrammet samlades för terminsstart i Norra beteendevetarhuset på måndagen. Nu väntar två års grundutbildning vid universitetet.

Text: Ulrika Bergfors

Totalt börjar närmare 170 studenter polisutbildningen vid Umeå universitet i höst, varav cirka 120 på det vanliga polisprogrammet och övriga på den verksamhetsintegrerade varianten av programmet. Det är fler än någonsin tidigare.

Att jobba med människor lockar

Ida är en av de studenter som nu påbörjar sina studier till polis.

–  Tanken på att bli polis har funnits med ända sedan gymnasietiden, men det blev arbete inom vården istället. På senare år har jag kommit i kontakt med polisen via mitt jobb och tankarna på att söka polisutbildningen började växa. Till slut bestämde jag mig för att söka och kom in, säger Ida.

Distansstudier var det som passade bäst ihop med hennes familjesituation och att det blev just Umeå universitet beror både på att det ligger nära hemmet med tanke på campusveckorna, men också att hon hört mycket gott om universitetet av vänner och bekanta som studerat här.

–  Det som lockar med polisyrket är att få jobba med människor och ha ett arbete där ingen dag är den andra lik, men också att få vara med och försvara viktiga frågor som demokrati. Jag hoppas framför allt att utbildningen ska bli både lärorik och utmanande. Och att jag ska utvecklas som person och hitta in det här nya yrket, säger Ida.

Roligt men också en utmaning med många studenter

Mikael Söderström är studierektor för distansstudenterna och gläds åt de fina antagningssiffrorna.

– Det är såklart jätteroligt, men det ställer också krav. På distansutbildningen har vi i princip alltid fyllt platserna, men det är roligt att vi nu ser samma goda resultat även på de andra inriktningarna. Schemaläggningen blir svårare och vi har också lite svårt att rymmas i lokalerna. Alla som går den verksamhetsintegrerade utbildningen får därför hålla till i våra lokaler på Umestan, säger Mikael Söderström.

Distansstudenterna har en fullspäckad första vecka på campus. De första föreläsningarna kör igång direkt efter introduktionen, de ska prova ut sina uniformer, få sina vapenbälten och senare i veckan väntar också ett fystest.

Polisutbildningen vid Umeå universitet

Polisutbildning ges på uppdrag av Polismyndigheten vid fem universitet i landet. Utbildningen i Umeå var den första att etableras år 2000 när utbildningen flyttades till universiteten, och är den enda polisutbildningen norr om Stockholm. Utbildningen ges både på campus och på distans.

Förutom den vanliga polisutbildningen utbildar också Umeå universitet civilanställda inom polisen till poliser, så kallad verksamhetsintegrerad polisutbildning. Av de 170 studenterna läser ett femtiotal den verksamhetsintegrerade varianten.

Umeå universitet ger också fristående kurser i polisiärt arbete på kandidat- och magisternivå. Ett hundratal studenter börjar i höst på någon av dessa kurser eller på magisterprogrammet i polisiärt arbete. Det nya magisterprogrammet som startar nu i höst hade över 400 sökande till de tio platserna.

Läs mer om polisutbildningen