Publicerad: 2015-04-16

Rektor till Handelshögskolan

NYHET USBE:s styrelse söker en rektor som har det övergripande ansvaret för att förverkliga visionen och för att leda och utveckla verksamheten. Vårt mål är att befästa vår internationella position genom att stärka forskningen och särskilt våra starka forskningsprofiler och centra, utbildningens kvalitet och studenternas förmåga att vara framgångsrika och samarbetet med näringsliv och samhälle.

USBE befinner sig i en utvecklingsfas och är i processen för en AACSB ackreditering. Arbetet som rektor innebär därför att du tillsammans med personal och styrelse utformar en välintegrerad och konkurrenskraftig organisation inom ett ungt och dynamiskt universitet. Uppdraget som rektor sträcker sig över 3+3 år men du erhåller också en tillsvidareanställning vid USBE som motsvarar din meritering. I uppdraget ingår även att vara prefekt för Handelshögskolan.

Du har dokumenterad erfarenhet från kvalificerade ledningsuppgifter och är docent eller professor inom ett av Handelshögskolans huvudområden eller har motsvarande kompetens. Du är förtrogen med utbildning och forskning inom det svenska universitetssystemet. Dina chefs- och ledarerfarenheter innefattar erfarenhet av att driva och genomföra verksamhetsutveckling dels internt, dels i samverkan med nationella och internationella aktörer inom akademi, näringsliv och samhälle. Du har omfattande nätverk inom högskolevärlden samt inom näringsliv och offentlig förvaltning.

Som ledare är du lyhörd och bra på teamarbete. Du uppskattar en internationell arbetsplats och skapar förutsättningar för medarbetare med olika bakgrund att trivas tillsammans och prestera. Du har stor personlig integritet, tycker om utmaningar och klarar också en motgång.

För anställningen är mycket goda kunskaper i engelska och skandinaviska språk en förutsättning. Rektor, som utnämns av Handelshögskolans styrelse, tillträder enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag 2015-05-08

Läs den fullständiga annonsen