Publicerad: 2010-02-16

Rektor tilldelas Umeå universitets förtjänstmedalj

NYHET Umeå universitetsstyrelse tilldelar rektor Göran Sandberg Umeå universitets förtjänstmedalj för hans insatser som rektor.

Förtjänstmedaljen delas ut till personer har som gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet. 13 personer har mottagit medaljen sedan året 1985.

– Det känns väldigt roligt att få dela ut förtjänstmedaljen till Göran Sandberg som jag har haft förmånen att arbeta med under hans snart fem år som rektor. Enigheten om att utse honom var stor. Samtliga fakultetsnämnder förde fram hans namn så det var ett enkelt beslut både för medaljkommittén och för universitetsstyrelsen, säger Birgitta Johansson-Hedberg, universitetsstyrelsens ordförande.

Förtjänstmedaljen delas ut vid Umeå universitets årshögtid 23 oktober 2010.

Motiveringen till valet lyder:
Göran Sandberg har genom sitt engagemang och sin förmåga stärkt Umeå universitet som ett framstående forsknings- och undervisningsuniversitet både nationellt och internationellt. Han har visat på behovet av fokusering och starkt bidragit till att universitetet i hård konkurrens fått prestigefyllda anslag. Han har tagit ett tydligt regionalt ansvar och på det sättet förankrat universitetets betydelse i regionen. Han har också skapat kontaktvägar för universitetet i samhället och därigenom medverkat till lokal och regional utveckling. Han har framhållit och stimulerat vikten av att trygga återväxten av lärare och infört olika karriärstöd. Han har inte minst som person varit en inspirationskälla och stimulerat samverkan över fakultets- och ämnesgränser.

Det är fakultetsnämnderna, Umeå School of Education, fackliga organisationer samt studentkårerna vid Umeå universitet som har rätten att föreslå mottagare av förtjänstmedaljen.

En kommitté bestående av universitetsstyrelsens ordförande, en av lärarrepresentanterna och en av studentrepresentanterna föreslår sedan universitetsstyrelsen en mottagare av medaljen på basis av de nomineringar som inkommit.

Göran Sandberg tillträdde som rektor den 16 juli 2005, han kommer att avsluta sin rektorsperiod i sommar då han tillträder som verkställande ledamot i Knut och Alice Wallenbergs stiftelse.

Pressbilder

Kontaktperson: Birgitta Johansson-Hedberg,