Publicerad: 2007-09-20

Rektorer och skolpolitiker möts i Umeå

NYHET För sjätte året i rad ges konferensen "Rektor till rektor" den 20–21 september vid Umeå universitet, och deltar gör omkring 300 rektorer, skolchefer och skolpolitiker.

Konferensen, som arrangeras av Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet, är sedan hösten 2002 en årligen återkommande mötesplats för rektorer, förtroendevalda och representanter för skolförvaltning på nationell, regional och lokal nivå. I år är professorerna Betty Merchant och Encarnacion Garza från University of Texas at San Antonio inbjudna, och de har båda forskat om hur man framgångsrikt leder skolor i utsatta urbana områden.

Under konferensen kommer ett hundratal rektorer som går rektorsutbildningen att presentera fördjupningsarbeten med titlar som "Dagens skola gynnar flickorna? Problem för vem? En jämförande studie gjord på tre skolor i Skellefteå kommun", "Jämställdhet i förskolan", "Att möta flickor som lever i hedersförtryck" och "Vad styr elevernas val av skola?".

För mer information, kontakta:

Kjell Lundmark, Tf utbildningschef Centrum för skolledarutveckling Tel: 070-621 18 98, 090-786 52 31
E-post: Kjell.lundmark@pol.umu.se

Redaktör: Camilla Nilsson