Publicerad: 2009-02-26

Rektorns ruta - Aktum nr 1 - 2009

NYHET Det blåser kalla vindar över Sverige. Lågkonjunktur, ekonomisk kris och massvarsel dominerar nyhetsflödet. Tyvärr är norrlandslänen hårt drabbade genom starkt beroende av verkstadsindustri och dessutom på en liten arbetsmarknad.

Vi vet sedan tidigare att lågkonjunktur i samhället betyder fler sökande till universitet och högskolor, så blir det med stor sannolikhet även i vår. Vi är väl förberedda för detta och vi kommer att ta hand om dessa studenter på ett bra sätt.

Förutom vårt normala arbete, så kommer vi nu att göra direkta insatser på de företag där många varslas. Våra studievägledare kommer att besöka företagen för att visa upp vad man kan läsa i vårt befintliga utbud. Vi kommer tillsammans med andra aktörer att bidra till att analysera olika personers kompetensprofiler och utifrån detta avgöra vilka utbildningsinsatser som behövs. Vi kommer att dessutom att ställa upp med specialdesignade uppdragsutbildningar.

När det går tungt i vår omvärld så är det vår skyldighet att ställa upp, dessutom har vi mycket att bidra med!

Redaktör: Göran Sandberg