Publicerad: 2009-05-05

Rektorns ruta – Aktum nr 3 – 2009

NYHET Umeå universitet kommer 2010 att få en ny rektor. Det var med vemod som jag meddelade universitetsstyrelsen att jag då går vidare till jobbet som verkställande ledamot i Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Jag går från rektorstjänsten vid ett av landets mest framgångsrika universitet till att arbeta för en av landets viktigaste forskningsfinansiärer, vilket självfallet är positivt.

Jag trivs oerhört bra vid Umeå universitet och kan bara konstatera att de flesta mätbara indikatorer visar att vi utvecklas väl och att vi dessutom är mycket konkurrenskraftiga. Vemodet kommer säkert av att jag vet att jag kommer att sakna den gemenskap och framgångsanda som präglar arbetet i universitetsledningen och dekangruppen. Jag är övertygad om att det finns få universitet som har ett så bra arbetsklimat.

Jag kommer dock alltid att vara en del av Umeå universitet eftersom arbetet i Wallenbergstiftelsen skall kombineras med forskning som jag självfallet placerar vid en av Europas bästa forskningsmiljöer för växtforskning, Umeå Plant Science Centre.

Nu är det inte slut än, jag har mer än ett år kvar vilket jag behöver för att vi ska kunna slutföra den utvecklingsplan som vi fastställde för knappt tre år sedan.

Redaktör: Göran Sandberg