Publicerad: 2008-12-18

Rektorns ruta – Aktum nr 8 – 2008

NYHET Umeå universitet strävar efter att bli ett av landets bästa utbildningsuniversitet. Att vi är på god väg visas av att vi för andra året i rad tilldelas en av Högskoleverkets utmärkelser för bästa utbildningsmiljö.

I fjol gick utmärkelsen till institutionen för idé- och samhällsstudier, i år går den till Designhögskolan. Att Designhögskolan får utmärkelsen är inte förvånande, denna internationella utbildningsmiljö är ett föredöme för hur utbildning kan internationaliseras och integreras med utbildningens avnämare.

Det är runt Designhögskolan och Konsthögskolan som vi nu bygger vårt konstnärliga campus. Här kommer förhoppningsvis den nya Arkitekthögskolan att kunna växa sig stark, för att även den i framtiden konkurrera om utmärkelsen framstående utbildningsmiljö.

Vi blir dock inte Sveriges bästa utbildningsuniversitet genom att bara prata, utan det blir vi genom att satsa hårt på vårt kvalitetsarbete. Prorektor Åsa Bergenheim leder ett kvalitetsprojekt, KVUL, där vi tillsammans med universitetets lärare och studenter kommer att göra allt för att uppnå högsta möjliga utbildningskvalitet. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas.

Redaktör: Göran Sandberg