Publicerad: 2011-04-05

Renässans för Ockelbo

NYHET Studenter på masterprogrammet i transportdesign har arbetat tillsammans med Ockelbo för att skapa en helt ny uppsättning fyrhjulingar, motorcyklar och snöskotrar. På fredag presenterar de sina idéer med modeller i naturlig storlek.

Mellan 1962 och 1989 tillverkades snöskotrar i Ockelbo och ett typiskt kännetecken för dessa var den svarta och brandgula färgen. Nu vill Ockelbo återuppliva det traditionella märket och i ett projekt tillsammans med Designhögskolan har förstaårsstudenterna på masterprogrammet i transportdesign designat en ny inspirerande uppsättning fordon för Ockelbo, alla med en nyskapande och unik visuell identitet.

Uppdraget har varit att utveckla åtta mindre fordon; två fyrhjulingar, två snöskotrar, två terrängmotorcyklar och två custom-motorcyklar. Studenterna delades in i två team och de två fiktiva designföretagen fick samordna en unik visuell identitet över alla fordon. Studenterna skapade, visualiserade och presenterade sina idéer för handledarna och för sponsorn Ockelbo. Av de åtta koncepten valdes fyra ut för att fräsas ut i naturlig storlek på Designhögskolan för att sedan kunna utvärderas korrekt.

Förutom lärare och handledare från Designhögskolan har flera externa experter varit delaktiga i projektet, och bland dessa var motorcykeldesigner Mikael Hallgren, den inom många områden talangfulle fordonsdesignern Daniel Forsgren, CAD- och lermodell-experten Petter Reuterholt och Gunnar Bech som var den huvudsakliga kontakten från Ockelbo som har följt hela projektet på nära håll.

Tid: Fredag 8 april kl 15-16
Plats: Projektstudion, Designhögskolan

För ytterligare information, kontakta gärna:

Demian Horst
E-post: demian.horst@dh.umu.se

Text: Elinn Bolonassos

Nedanstående studenter har medverkat i projektet

Redaktör: Karin Wikman