Publicerad: 2008-05-13

Restauranghögskolan lanserar svensk matkultur i Tyskland

NYHET Studenter vid Umeå universitets Restauranghögskola ska under ledning av de välrenommerade kockarna Gert Klötzke och Niclas Wahlström bjuda tyskarna på ett modernt svensk smörgåsbord.

Den 25 maj åker sju avgångsstudenter från Restauranghögskolans gastronomiutbildning vid Umeå universitet ner till Stuttgart i Tyskland. De ska göra ett gästspel på hotell Maritimé i samarbete den tyska köksmästarföreningen. 300 gäster kommer att få avnjuta ett modernt svenskt smörgåsbord under två kvällar den 30 och 31 maj. Över 60 rätter dukas upp på en dignande buffé med svenskt tema i både mat och dekor.

Gästspelet ingår i en kursen restaurangdrift som avgångsstudenterna läser. Fem kockar och två ur servisen planerar och genomför gästspelet i samarbete med Gert Klötzke.
– Det ska bli jättekul att få marknadsföra svensk matkultur internationellt och svenska smaker och råvaror i en ny modern tappning. Drygt 60 rätter och 300 gäster under två dagar är en utmaning, men en fantastiskt rolig sådan, säger Johan Andersson, student vid gastronomiutbildningen.

På smörgåsbordet kommer det bland annat att finnas: terökt ren, havtornströmming, inkokt röding, ripkorv, älgrullader och palt fylld med rökt renstek. De flesta råvaror är hämtade från Västerbotten och Norrbotten.
– Min favorit är gäddpatén med silverål, berättar Hanna Larsson, en av gastronomstudenterna.

Gert Klötzke är adjungerad professor vid Restauranghögskolan vid Umeå universitet. Niclas Wahlström är köksmästare på Den Gyldene Freden i Stockholm. Gert Klötzke har genom sina goda internationella kontakter ordnat gästspelet.
– Det är jätteroligt att vi kan genomföra detta. Gästspelet ger studenterna viktiga internationella erfarenheter. Det är också en unik möjlighet att marknadsföra norrländska råvaror och utbildningen vid Umeå universitet. Flera tyska tidningar och tv-stationer har hört av sig och kommer att bevaka gästspelet, berättar Gert Klötzke.

Kontaktperson: Johan Andersson Tel: 073-5075808
E-post: johanand43@hotmail.com