Publicerad: 2013-08-29

Resultat av sommarens studentarbeten visades upp i HUMlab

NYHET Under sommaren har 11 studenter arbetat i HUMlabs lokaler med projekt som kombinerar konst och teknik. Onsdag den 28 augusti visade de upp sina alster.

The Pagan Video Project består av Petra Henriksson, Arkitekthögskolan, Isaac Falk Eliasson, Masterstudent i Interaktion och Design, Mark Frygell and Jonas Westlund, Konsthögskolan. De har skapat en videoinstallation i HUMlab vid huvudcampus som utmanar vårt sätt att se en utställning. Besökaren kan själv påverka det interaktiva verket som helt består av användargenererat material.

I projektet Soundscape har Apurba Pawar och Johan Grönskog från Designhögskolan programmerat ett redskap som ger användaren möjlighet att skapa musik med sina egna kroppsrörelser. Programmet reagerar och aktiveras när personer som går förbi, och ett av syftena med projektet är att låta människor upptäcka och leka med verket.

I samarbete med universitetsbiblioteket har Unn Swanström som studerar interaktion och design tagit fram en visuell sökmotor för barn. Sökmotorn ska kunna användas i bibliotek och ska få barn att bli nyfikna på nya böcker. Resultatet kräver inte att barnen ska kunna läsa och ser ut som ett sagolandskap med gömda böcker som barnen får upptäcka.

Anna Neander som studerar vid Konsthögskolan och har fått äldre analog teknik att kommunicera med digital teknik. Hon har programmerat minidatorer att spela på en 80 år gammal kyrkorgel från Holmsund. Hur minidatorerna i sin tur spelar på orgeln beror på den omgivningen de utsätts för, just nu påverkas de av varmt och kallt vatten. I framtiden hoppas Anna att minidatorerna och orgeln ska styras av älven och vilket väder det är utanför.
- Det ger besökare möjlighet att jamma med naturen, säger Anna.

Med cirka 5000 post-it-lappar har Ali Reza Dossal, student vid Arkitekthögskolan, skapat ett färgglatt och interaktivt verk i och utanför HUMlab-X. Platsen är en genomfart där studenter och anställda från alla delar av konstnärligt campus stöter på varandra.
- En post-it är ett sånt enkelt och vardagligt föremål, alla kan använda det och forma detta gemensamma utrymme tillsammans, säger Ali.

Jacob Cyriac ch Yui Komatsu är studenter vid Designhögskolan. De har gjort ett program som låter användaren styra händelser med sin egen skugga. Dels kan man måla med sin skugga, och lämna ett avtryck på en vägg man går förbi. Dels kan man också, enbart med hjälp av sin skugga, sparka, kasta och fånga ballonger som programmet skickar ut.

Verken kommer att finnas kvar i HUMlab-X under några veckor, och The Pagan Video Project kommer att ha öppna visningar regelbundet under september 2013, se tider och datum här:

Redaktör: Elin Andersson