Publicerad: 2013-06-18

Resumé av FISU Rectors' Forum

NYHET Rektorer, dekaner och andra universitetsrepresentanter från närmare 40 länder samlades den 11-14 juni i Umeå för att delta i den fjärde upplagan av konferensen FISU Rectors' Forum. Huvudtemat för konferensen var "University and Community growth through University Sport" och belyste alltså idrottens betydelse inom akademin. Föreläsningarna hade teman som ”Innovation and Growth”, ”University Sport Tourism” och ”Business of Sport”.

Schemat bjöd även på många smakprov av Umeå, bland annat en tur på Gammlia och, såklart, ett besök på IKSU. Konferensen arrangerades av Umeå universitet i samarbete med International University Sports Federation (FISU) och Svenska Akademiska Idrottsförbundet (SAIF), och för värdskapet stod Idrottshögskolan vid Umeå universitet.

Umeå universitets rektor Lena Gustafsson, en av inledningstalarna, pratade om det breda idrotts- och utbildningsutbudet på universitetet. Umeå universitet torde vara en stark kandidat när Riksidrottsförbundet (RF) ska utse riksidrottsuniversitet under 2014/15. Umeå universitet är ett universitet präglat av idrott, och Umeå stad är en stad präglad av idrott. Enligt Studentbarometern identifierar sig Umeås studenter i större utsträckning med ord som ”sportig” och ”friluftsliv” än studenter vid andra lärosäten i Sverige.

Vidare under onsdagen talade bland andra Martin Doulton; Monash Sport, Monash University; om att idrott handlar om ”spirit, in this case community spirit” och berättade om den ”Monash-anda” som finns vid deras universitet och tänkbara anledningar. Sue Campbell från UK Sport höll konferensens första Key-Note Speech och hon tror att vi kan göra mycket mer med de förutsättningar vi redan har inom idrotten och akademin, för att få dessa att samverka närmare. Paul Wylleman, Vrije Universitet Brussel, tog vid där Campbell slutade och berättade i sitt Key-Note Speech på torsdagen att undersökningar visar att de bästa idrottarna i allmänhet också har de bästa resultaten i skolan.

På torsdagen kom Peter Mattsson och Kent Lindahl från RF och pratade om ”Dual Careers: a New Swedish System”. Dubbla karriärer är ju något som Idrottshögskolan vid Umeå universitet jobbar mycket med och även Tor Söderström, föreståndare för Idrottshögskolan, pratade om detta redan på onsdagen men under temat ”Collaborative Partnerships”. Vidare under torsdagen hann Oleg Matytsin; Russian State University of Physical Education, Sport and Tourism; med en snabbvisit för att berätta om Universiaden i Kazan nu i juli som han ansvarar för. Konferensen hade på torsdagen även äran att gästas av Arne Ljungqvist, världskänd inom antidopingfrågor och ledamot i Internationella Olympiska Kommittén, med avslutande föreläsningen ”International Sports Leadership: Challenges and Solutions”.

Alison Odell, FISU, sammanfattade och avslutade konferensen under rubriken ”Food for Thought” – en bra beskrivning av en så matig helhet som konferensen utgjorde. Sedan avslutades konferensen officiellt på torsdagskvällen med en trevlig middag där även SAIF:s 100-årsjubileum passades på att firas med de många internationella gästerna som samlats från världens alla hörn. Något konferensens alla deltagare kan enas om är nog att en mötesplats för sport och akademi ger oanade möjligheter.

Arrangörer och värdar

FISU, International University Sports Federation SAIF, Sveriges akademiska idrottsförbund IH, Idrottshögskolan vid Umeå universitet

Övriga upplysningar

För mer information, kontakta gärna Maria Eliasson, projektassistent, eller Peter Hassmén, projektledare.

Redaktör: Emilott Lantz