Publicerad: 2013-02-05

Rethinking the Social in Architecture – internationellt symposium på Arkitekthögskolan

NYHET Den 6-8 februari äger ett stort internationellt arkitektursymposium rum på Arkitekthögskolan i Umeå. Symposiet anordnas av den starka forskningsmiljön Architecture in Effect. Rektor Lena Gustafsson inviger arrangemanget på onsdag klockan 10.

Forskningsmiljön Architecture in Effect är ett samarbete mellan Sveriges Arkitekturskolor vid Chalmers, KTH, LTH och Umeå universitet. Det gemensamma arbetet inleddes 2011 och finansieras av Formas forskningsråd. KTH är värdhögskola för forskningsmiljön.

Internationella gäster och key-notes på symposiet är bland andra Anne Lacaton (FR), Dana Cuff (US), Doina Petrescu och Constantin Petcou (UK/FR), Hilde Heynen (BE), Michelle Provoost (NL) och Sven-Olov Wallenstein (SE). De presenterar aktuella projekt och diskuterar forskning kring arkitekturens sociala och politiska betydelse tillsammans med miljöns forskare och doktorander.

Mer information:

Om symposiet: http://arch.umu.se/en/events/architecture-in-effect-symposium/