Publicerad: 2018-08-16 Uppdaterad: 2018-08-17, 10:53

Riddare av tusen äventyr

NYHET I den nya produktionen Riddare av tusen äventyr kommer Potato Potato Scenkonst att ta sin utgångspunkt i avhandlingen ”Den välsituerade flickan: Om den svenska flickscoutrörelsens historia 1910-1940” av Bodil Formark, forskare vid Umeå centrum för genusstudier och koordinator för nätverket Flickforsk! samt samordnare för forskning vid Enheten för externa relationer, Umeå universitet.

Text: Per Melander

Potato Potato Scenkonst har under många år arbetat tematiskt med normkritik och uppvärderande av kvinnor och feminina praktiker.

Ur intervju med Bodil Formark på Potato Potatos hemsida:

"Att det nu är klart att Linda Forsell på PotatoPotato Scenkonst ska göra en föreställning utifrån deras läsning av min avhandling om den svenska flickscoutrörelsens historia känns helt himmelskt!

Och i ärlighetens namn också väldigt smickrande så jag kommer nog behöva hålla min akademiska uppblåsthet i lite stramare tyglar den närmsta tiden. För när jag skrev min avhandling så hade jag ju inte en tanke på att ett gäng supercoola och skarpa scenkonstnärer i Malmö skulle läsa och bli inspirerade".

Läs mer på potatopotato.se