Publicerad: 2013-04-26

Robert Parkes från University of Newcastle är gästforskare vid institutionen för idé- och samhällsstudier 2 april t.o.m. 31 maj

NYHET Robert Parkes är lektor i läroplansstudier vid University of Newcastle, Australien, och gästar institutionen för idé- och samhällsstudier och forskningsmiljön Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning under perioden 2 april t.o.m. 31 maj 2013. Under sin vistelse vid institutionen kommer Parkes att undervisa i forskarutbildningskursen ”Historiedidaktik” som ges inom ramen för forskarskolan ”Historiska medier”.

Robert Parkes är lektor i läroplansstudier vid The University of Newcastle i Australien där han undervisar inom historia och ”Social and Screen Media Education” samt koordinerar inriktningen mot historiedidaktik inom masterprogrammet för pedagogiska studier. Hans forskning fokuserar på historieämnets läroplan, pedagogik och didaktik genom att bland annat studera läroplanen som postmodern, postkolonial och politisk text. Parkes har även i rollen som biträdande chef för ”School, Teaching & Learning” lett ett mycket omfattande förändringarbete av läroplaner för grund- och forskarutbildning vid universitet.

Parkes vistas vid institutionen för idé- och samhällsstudier som gästforskare i forskningsmiljön ”Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning” under perioden 2 april t.o.m. 31 maj inom ramen för ett utbytesavtal mellan Newcastle och Umeå. Medan han är här kommer han att undervisa i forskarutbildningskursen ”Historiedidaktik” som ges inom ramen för forskarskolan ”Historiska medier”. Han har också presenterat sin forskning på seminariet i Historia med utbildningsvetenskaplig inriktning. Titeln för seminariet var ”Rival Narratives as an Enduring Problem for History Education: An Australian Perspective”.

Läs mer om Robert Parkes Institutionen för idé- och samhällsstudierHistoria med utbildningsvetenskaplig inriktning

Kontakt

Anna Larsson, docent och universitetslektor Biträdande föreståndare för forskarskolan Historiska medier Institutionen för idé- och samhällsstudier Umeå universitet Telefon: 090-7865424

Redaktör: Sandra Olsson