Publicerad: 2017-05-09

Roger Metto / Kryosfär

NYHET På lördag 20 maj firar Bildmuseet 5 år på Konstnärligt campus. Två nya utställningar öppnas under festkvällen, en av dem är Roger Metto / Kryosfär med målningar av storslagna bergsmassiv och djupa dalgångar i en högt uppdriven färgskala.

Välkommen till pressvisning på torsdag 18 maj 10:00. Konstnären medverkar. (Samtidigt förhandsvisas Jumana Emil Abboud / Hästen, fågeln, trädet och stenen)

Roger Mettos bildvärld har drag av Norrlands fjällvärld och Klippiga bergen men liknar snarare drömda geografier än realistiska återgivningar av natur. Där finns både föreställande och abstrakta inslag. Förekommer mänskliga gestalter eller byggnader är de små och oansenliga mot fonden av mäktiga landskap.

Målningarna skildrar vildmark och fantasier om stora äventyr med referenser till minnen från konstnärens uppväxt i Kiruna, filmer han sett, platser han besökt eller människans litenhet inför naturen. I utställningen Kryosfär på Bildmuseet visar Roger Metto 12 nya målningar, de flesta från 2017.

Roger Metto (f. 1964) är uppvuxen i Kiruna. Han bor och arbetar i Stockholm. Efter studier vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm har han haft ett stort antal utställningar och offentliga uppdrag. Han finns representerad i flera av landets stora konstsamlingar, bland annat på Moderna Museet, Göteborgs konstmuseum och Statens konstråd.

Pressvisning torsdag 18 maj 10:00

Roger Metto medverkar, liksom Jumana Emil Abboud vars utställning förhandsvisas vid samma tillfälle (se länken ovan).

Vernissage lördag 20 maj 19:00

Roger Metto och Jumana Emil Abboud medverkar.

Pressbilder: www.bildmuseet.umu.se/pressrum

Läs mer om programmet när Bildmuseet firar 5 år på Konstnärligt campus.

För mer information, kontakta gärna

Brita Täljedal, museiintendent Bildmuseet
090-786 7714, brita.taljedal@bildmuseet.umu.se