Publicerad: 2017-04-28

Rolf Zetterströms pris till Anna Winberg!

NYHET Enheten för pediatrik kan mycket stolt berätta att Anna Winberg vunnit Rolf Zetterströms pris för årets bästa pediatriska avhandling i Sverige. Anna har, i sin avhandling ”Epidemiology of food hypersensitivity in school children: validation by double-blind placebo-controlled food challenges and biomarkers”, studerat födoämnesöverkänslighet hos barn och visat att många barns allergier växer bort.

Winberg är barnläkare och har på ett imponerande sätt förbättrat den kliniska vården gällande födoämnesallergi hos barn.

Det är fjärde gången på sex år som doktorander från Umeå universitets pediatrikenhet vinner Rolf Zetterströms pris, ett alldeles fantastiskt facit!

Bild lånad av Barnläkarföreningen, här med ordf. Anna Bärtås och vetenskaplig sekreterare Ola Nilsson.