Publicerad: 2004-11-01

Röster om Sara. En minnesdag om Sara Lidman

NYHET Lördagen 13 november bjuder humanistiska fakulteten in till en minnesdag om vår hedersdoktor, författaren Sara Lidman. Författare, litteraturvetare och en politiker minns och berättar. Läsning av Sara Lidmans texter. Välkommen till Umeå Folkets Hus.

Sara Lidman (1923–2004), hedersdoktor och professor vid den humanistiska fakulteten, Umeå universitet, var en av Sveriges mest stridbara och älskade författare. Engagerad intellektuell, passionerad debattör och nyskapande språkkonstnär – hennes ord störde och berörde. Hennes engagemang rörde sig från kriget i Vietnam till skogsskövlingen i Norrland.

Medverkar under minnesdagen gör bland andra författarna Peter Kihlgård och Peter Mosskin, litteraturvetarna Birgitta Holm och Annelie Bränström Öhman och f.d. kommunikationsminister/landshövding Georg Andersson.

Program:

www.umu.se/humfak/rosteromsara.html

Röster om Sara arrangeras av Humanistiska fakulteten, Umeå universitet, i samarbete med Skytteanska samfundet och Umeå Folkets Hus. Lördag den 13 november kl 12.30–15.00 Peterson-Bergersalen, Umeå Folkets hus

Alla hälsas varmt välkomna. Fri entré.

För mer information, kontakta

Lars-Erik Edlund, dekanus vid humanistiska fakultetenTel 090-786 78 87
E-post lars-erik.edlund@nord.umu.se

Anders Öhman, institutionen för litteraturvetenskap och nordiska språkTel 090-786 65 80