Publicerad: 2022-11-15

Internationell AI-konferens - vår gemensamma framtid med artificiell intelligens

NYHET Nu kan vi påverka hur vi vill att artificiell intelligens (AI) ska bli en del av vårt samhälle - det är utgångspunkten för den internationella konferensen AI for Humanity and Society på Grand Hôtel i Stockholm och online den 17 november 2022. Konferensen är en mötesplats för att engagera forskare, politiker, företag och civilsamhället i ett samtal om vår gemensamma framtid med AI.

Text: Hanna Nordin

– AI hjälper oss i många avseenden på en vardaglig basis, och kommer med stor sannolikhet att vara än mer integrerad i vår framtida vardag. De beslut vi tar idag har potential att omforma AI på både utopiska och dystopiska sätt. Vi lever med andra ord i en formativ tid där vi måste börja ta ställning och lyssna till den kollektiva allmänheten för att nästa steg ska tas i rätt riktning. Det är därför som årets WASP-HS-konferens, AI for Humanity and Society 2022, är en språngbräda för att gemensamt tänka på vår framtid med AI, säger Francis Lee, docent i teknik och social förändring vid Chalmers universitet.

För att börja forma vår gemensamma framtid med AI, öppnar WASP-HS (The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program – Humanities and Society) dörrarna till Grand Hôtel i Stockholm för allmänheten den 17 november. För den som inte kan ta sig till Stockholm den 17 november finns även alternativet att delta online.

Tematiska samtal som överskrider gränser

En av grundvisionerna för konferensen är att låta samtal överskrida gränser. Huvudpunkten vid konferensen är därför tematiska samtal som anordnas för dem som deltar i konferensen på Grand Hotel i Stockholm. Dessa samtal fungerar som en tid och plats där alla deltagare kan träffas och diskutera möjligheter och utmaningar med AI i framtiden.

– Det är viktigt att alla röster, stora som små, har chansen att bli hörd i diskussionen om hur AI ska påverka oss i framtiden. Detta är anledningen till att vi ägnar en dedikerad del av programmet till det vi kallar för Theme Corners. Syftet är att alla som medverkar på plats ska kunna diskutera möjligheter och konsekvenser med AI från olika perspektiv, säger Anna-Sara Lind, professor i offentlig rätt vid Uppsala universitet.

Internationellt intresse

– Det gläder mig mycket att se ett starkt nationellt och internationellt intresse för vår årliga konferens. Jag ser särskilt fram emot att välkomna våra huvudtalare Abeba Birhane och Martin Ubrich, som tillsammans med oss kommer att diskutera hur vi kan hantera de personliga, sociala, politiska och ekonomiska konsekvenserna av intelligent teknik när den träder in i vårt dagliga liv, säger professor Virginia Dignum, programföreståndare för WASP-HS.

Utöver huvudtalarna medverkar även representanter från bland annat Ericsson Research, University of Oxford, Svenskt Näringsliv och Europeiska kommissionen vid konferensen.