Publicerad: 2023-02-02

Rutinerad studievägledare nominerad till fint pris

NYHET Studievägledarens roll är bred och kan röra det mesta som handlar om att stötta och hjälpa studenter kring deras val och livssituation kopplad till studierna. Stefan Lidberg har arbetat på Juridiska institutionen sedan 2003 och är nominerad till Umeå studentkårs studievägledarpris.

Text: Linnéa Höök

Grattis till nomineringen! Hur känns det?

Det känns väldigt roligt att mitt arbete uppskattas och även att någon eller några faktiskt tagit sig tid att nominera mig. Jag har blivit nominerad några gånger tidigare, och det är så klart ett fint kvitto på arbetet. Jag tror att studenterna uppskattar att jag är engagerad och att jag oftast finns tillgänglig. Jag är för det mesta på plats på kontoret i en öppen korridor och studenter behöver sällan boka in ett möte i förväg utan kan komma förbi när det passar dem.

Varför valde du att utbilda dig till just studievägledare?

Jag gillar att arbeta med människor och har en bakgrund som utbildad mentalskötare. Min drivkraft kommer av att hjälpa andra. Jag studerade till studievägledare här vid Umeå universitet och tog examen 2001, sedan blev jag kvar som anställd. Sedan 2003 har jag arbetat på min nuvarande arbetsplats på Juridiska institutionen, från början med studie och utbildningsadministration och sedan 2011 som studievägledare. Det är en trivsam arbetsplats där det finns trevliga kollegor och drivna studenter.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Det bästa med mitt jobb är att få möta andra människor och kunna hjälpa till med både stort och smått. Det kan handla om allt ifrån en längre studieplanering som sträcker sig under flera års tid till att guida studenterna till rätt webbplats. Som studievägledare handlar det inte om att säga åt studenterna vad de ska göra, utan snarare att inventera studentens egna intressen och förutsättningar och visa olika möjligheter utifrån detta. Att ha varit på samma arbetsplats länge är en fördel - kunskapen samlas och byggs på. Det känns också kul och meningsfullt att våra program och kurser är populära och har högt söktryck.

Vilka utmaningar stöter du på?

Utmaningar i mitt yrke rör oftast förändringar eller nya system som gör att yrkesrollen hela tiden justeras. Det kan till exempel vara förändringar i programstruktur, kursutbud eller IT-system. En individuell studieplan kan också vara knepig att få ihop för att den ska passa utbildningens struktur tillsammans med studentens förutsättningar. Yrkesrollen innehåller också ibland svåra samtal – men det känns fint att få finnas där och lyssna och hjälpa till med det jag kan.

Vilka är dina bästa tips för att lyckas med studierna?

Lägg ner arbetet som krävs! Avsätt tid för dina studier och ta dem på allvar. Sedan ska man inte glömma att avsätta tid för återhämtning samt tid för att ha roligt och njuta av studentlivet. Det är en speciell tid i livet som aldrig kommer åter!

Snabba fakta om Stefan

Namn: Stefan Lidberg
Född: I Boden
Antal år på UmU: 22
Favoritmat: En surströmmingsklämma sitter aldrig fel!

Umeå studentkårs studievägledarpris

Umeå studentkårs studievägledarpris är ett årligt återkommande pris, som har utdelats under lång tid. Utdelning ske i samband med Umeå universitets vårpromovering till av studenterna uppskattade studievägledare.

Det är enbart studenter som har rätt att nominera och samtliga studievägledare vid Umeå universitet är behöriga pristagare. Beslutet om vem som utses till årets pristagare, tas utav en jury bestående av Umeå studentkårs studentombud. Beslutet om vem som utses till årets pristagare tas utav en jury vid Umeå studentkår. Juryn kommer att behandla samtliga nomineringar anonymiserat.