Publicerad: 2006-12-04

Rymdbas Umeå uppmärksammar hedersdoktor Fuglesang

NYHET Umeå universitets hedersdoktor Christer Fuglesang ska skriva historia. Snart blir han Sveriges första astronaut. Den 7-20 december etablerar Umeå universitet en rymdbas på Umevatoriet, universitetets observatorium på Umestan, för att uppmärksamma Fuglesangs rymdfärd.

Den 8 december klockan 03.36, svensk tid, påbörjar Christer Fuglesang sin resa till den internationella rymdstationen, ISS. Där ska han bygga på rymdstationen under sina två rymdpromenader och dessutom arbeta med olika forskningsexperiment. Under Christer Fuglesangs rymdfärd kommer ”rymdbaser” att byggas upp runt om i landet. Rymdbas Umeå öppnar vid midnatt den 7 december med en rymdvaka. Då visar Umevatoriet ESA:s (European Space Agency) direktsändningar från rymdfärden. Den 7-20 december kommer besökare att kunna lära sig mer om hur livet på en rymdstation ter sig och om Christer Fuglesang och hans rymdfärd. Aktiviteterna varierar för att passa både stora och små.

För de minsta planeras raketuppskjutning, design av framtidens rymdfarkoster, filosofi och sagostund i planetariet. För de lite äldre presenterar vi den internationella rymdstationen på film, anordnar tävlingar och bjuder på intressanta föredrag inom såväl naturvetenskap som humaniora. Besökarna kan också prova en rymddräkt och lära sig moonwalk. Om det är stjärnklart riktar vi förstås teleskopen mot några fascinerande objekt på decemberhimlen. Inne i observatoriet finns dessutom en konstgjord stjärnhimmel – ett planetarium.
 Under hela perioden visas också fotoutställningen ”Livets former”. Fotografer är Bent Christensen, universitetslektor vid institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap, och Henrik Sjödin, som just nu gör sitt examensarbete i biologi.

Fullständigt program finns på:

www.teknat.umu.se/umevatoriet/rymdbas.html

Karta till Umevatoriet finns på:

www.teknat.umu.se/umevatoriet/karta.html

För ytterligare information, kontakta:

Gabriella Stenberg, rymdfysiker och projektledare för Umevatoriet Telefon: 070-289 64 97
E-post: gabriella.stenberg@space.umu.se

Karin Wikman, informatör teknisk-naturvetenskapliga fakulteten Telefon: 090-786 60 24
E-post: karin.wikman@adm.umu.se

Redaktör: Karin Wikman