Publicerad: 2023-02-06

Rymdfysiker får medalj för exceptionell forskning

NYHET Hermann Opgenoorth, professor emeritus vid Institutionen för fysik, tilldelas Julius Bartels medalj 2023 för sitt enastående bidrag till forskningen om rymdväder.

Text: Sara-Lena Brännström

Julius Bartels medalj delas ut varje år av European Geosciences Union, EGU.

Hermann Opgenoorth har haft en framträdande roll inom rymdforskningen ända sedan 1970-talet. Hans breda forskningsintresse spänner över områden som magnetosfären, jonosfären och solvindar.

– Jag känner mig hedrad och samtidigt uppmuntrad av denna utmärkelse, säger Hermann Opgenoorth.

Under sin långa karriär har han bland annat varit chef för forskningsprogrammet Solar Terrestrial Physics vid Institutet för rymdfysik, IRF, i Uppsala och chef för Solar System Missions Division vid Europeiska rymdorganisationen, ESA. 1993 blev han professor vid Umeå universitet. Sedan 2019 är han professor emeritus vid Institutionen för fysik och fortsätter att vara en drivkraft inom rymdforskningen.

Starkt ledarskap

I motiveringen till utmärkelsen skriver EGU att Hermann Opgenoorth inte bara bidragit till forskningen om substormar och rymdväder utan även utövat ett starkt ledarskap i internationella samarbeten. Han är särskilt känd för sitt engagemang för att samordna mätningar mellan rymdfarkoster och marken.

– Precis den här veckan ska jag åka till FN i Wien för att föreslå en ny global rymdvädersamordning och -organisation i samarbete mellan COSPAR, WMO och ISES till deras kommitté för Peaceful Use of Outer Space (COPUOS). Så det här kommer precis i rätt tid för att lägga tyngd till vårt förslag, säger han.

På senare tid har Hermann Opgenoorth fokuserat på att förklara de plötsliga, våldsamma förändringar i jordens magnetfält som uppstår under geomagnetiska stormar. Hans arbete har resulterat i mer än 200 publikationer och han är ofta inbjuden att hålla föredrag vid internationella konferenser.

Läs hela motiveringen

Mer om Julius Bartels medalj och tidigare pristagare