Publicerad: 2017-06-11

Ryskamerikanskt nytt ledarskap i Arktis

NYHET Ryskamerikanske Andrej Petrov tar över som ordförande för den internationella arktiska forskningsorganisationen IASSA. Det blir universitetet i Archangelsk, Ryssland, som står värd för nästa arktiska forskningskonferens år 2020.

Det var spänning in i det sista på den arktiska konferensen ICASS IX i Umeå på söndagen inför valet av ny ordförande för IASSA, International Arctic Social Sciences Association. Tre kandidater var nominerade, Diane Hirschberg, Anchorage, Dimitrij Funk, Tomsk samt Andrej Petrov, Iowa.

Efter sluten omröstning stod det klart att Andrej Petrov var den som hade fått flest röster.

Andrej Petrov är docent i samhällsvetenskao och chef för det arktiska centret vid universitetet i Northern Iowa, USA. Han kommer från Ryssland, har doktorerat i Kanada och är nu alltså bosatt i USA.

Petrov kommer att samarbeta flitigt med sitt gamla hemland. Värdskapet för nästa arktiska forskningskonferens, ICASS X, går nämligen till Ryssland, närmare bestämt det nordarktiska federala universitetet i Archangelsk.

De senaste tre åren har Umeå universitet varit värd för det arktiska

Diane Hirschberg

samarbetet inom IASSA med professor Peter Sköld vid Umeå universitets arktiska forskningscentrum som ordförande.

Konferensen ICASS IX, 9th International Congress of Arctic Social Sciences, som samlar 800 deltagare från hela världen i Umeå 8-12 juni markerar kulmen för Umeås värdskap för den internationella arktiska forskningen. Det är den största arktiska konferensen hittills och den största forskarkonferens som har hållits i Umeå.

Efter tre år lämnar Umeå nu alltså över den arktiska stafettpinnen till Iowa och Archangelsk, i USA respektive Ryssland.

DImitrij Funk
Dimitrij Funk

På ICASS IX diskuteras vitt skilda frågor med anknytning till forskning om Arktis. En viktig fråga är givetvis den pågående klimatförändringen med dess allvarliga konsekvenser och vilka möjligheter det finns att påverka eller anpassa samhällena inför klimatutmaningen.

Andra ämnen som ventileras på ICASS IX rör urfolksrättigheter, turism, migration, hälsa, utbildning, sjukdomsspridning, säkerhetspolitik och nyttjande av naturresurser i det arktiska området.

För mer information, kontakta

Peter SköldFöreståndare Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum)Telefon: 090-786 63 47
E-post: peter.skold@umu.se

PressjourUmeå universitetTelefon: 090-786 50 89